Wat is een goed conversiepercentage?

We krijgen vaak de vraag van een goed conversiepercentage is of wat gebruikelijk is voor de betreffende branche. Maar wat is nou goed en hoe bereken je het conversiepercentage?

Waar het vroeger vooral ging om veel bezoekers naar je site te lokken (meestal om zo interessanter te zijn om banners te verkopen), is de website conversie een veel betere statistiek om naar te kijken, zeker op commerciële sites. Bezoekers zijn natuurlijk wel belangrijk, maar als ze niets aankopen, aanvragen, downloaden of een andere actie ondernemen, heb je er niet zoveel aan (tenzij je Wikipedia beheert natuurlijk).

Conversie berekenen

Je conversie berekenen is heel eenvoudig: je deelt het aantal geconverteerde bezoekers door het totaal aantal bezoekers (de bezoekers die dus een bepaalde actie hebben ondernomen). De formule ziet er zo uit:

Dus stel: je website heeft in een bepaalde periode 3200 bezoekers gehad en in diezelfde periode 55 conversies. 55/3200 x100% = 1,72%.

Nu zegt dat conversiepercentage zelf niet zoveel en zul je de gegevens over langere periode moeten bijhouden en vergelijken om zo je conclusies te kunnen trekken. Maar wat is goed of slecht?

Wat is een goed conversiepercentage?

Simpel gezegd: hoe hoger, hoe beter. Maar dat is wat flauw natuurlijk. Maar wat is goed? Over het algemeen genomen liggen conversiepercentages meestal tussen de 2 en 4%. Maar wat goed of slecht is hangt van talloze factoren samen. 1% conversie in een hele competitieve branche kan nog steeds erg goed zijn. Een aantal zaken om in acht te nemen:

Natuurlijk moet hetgeen wat je aanprijst goed zijn, of dit nu een sale, download, aanvraag of een andere actie is. Mensen moeten altijd een goede reden te hebben om op jouw website op actie over te gaan.

Is jouw site onder invloed van bijvoorbeeld seizoenen? Dan zal je conversie in het hoogseizoen hoger liggen dan het laagseizoen. Of verkoop je bijvoorbeeld electronica? Dan is de kans groot dat men eerst uitgebreid onderzoek gaat doen voordat men iets koopt. Verkoop je daarentegen goedkope artikelen waar men niet zoveel over na hoeft te denken of gewoon hele goede aanbiedingen, dan zal je conversie (hopelijk) een stuk hoger liggen.

Ook speelt merkbeleving mee. Grote namen zoals Bol.com, Coolblue, Zalando, Wehkamp en Amazon hebben veel vaste klanten waardoor hun conversiepercentage over het algemeen ook hoger ligt.

Maar ook minder voor de hand liggende zaken spelen mee zoals de regio waar je je op richt, de uitstraling van je website, kleuren, posities van knoppen, de snelheid van je website en nog veel meer! Kortom: vergelijk appels met appels en peren met peren. Er zijn diverse onderzoeken die meer inzicht geven in conversiepercentages per branche.

Let op dat je je niet alleen richt op het conversiepercentage. Het is namelijk slechts een onderdeel van je totale KPI’s. Denk bijvoorbeeld ook aan data zoals orderwaarde, retouren, marketingkosten etc.

blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws, tips en nieuwe blogs direct in je mailbox. Je kunt ons ook volgen via:


Laat dit veld blanco

Plaats een reactie