B2B Leadgeneratie

B2B leadgeneratie: laat jouw bedrijf groeien!

Wij geloven sterk in focus. Wij zijn er van overtuigd: zonder focus geen succes. Dat is waarom we ons volledig toewijden aan B2B leadgeneratie voor onze klanten. Hoe wij dit doen? Dat ligt helemaal aan de uitdaging! We hebben een eigen toolbox met daarin ondersteunende diensten die ons helpen bij het genereren van leads voor onze klanten.

Onze B2B leadgeneratie Toolbox

Strategie

Branding & positionering

Zoekwoorden onderzoek

Concurrentieanalyse

Interim marketeer

Content

SEO

SEA

Content marketing

Copywriting

Landingpages

Optimalisatie

Snelheid & performance

Technische SEO

Conversie optimalisatie

Linkbuilding

Tools & automation

Aan de slag met leadgeneratie?

Wil jij ook aan de slag met B2B leadgeneratie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We laten ons graag uitdagen door andere ondernemers!

Wij helpen je met:

Een betere propositie

Onderscheidende aanpak

Meer inzicht in de kansen en mogelijkheden

Een duidelijk beeld van je concurrentiepositie

Minder afhankelijkheid van betaald adverteren

Een hogere ROI

Een betere basis voor de toekomst

Laat dit veld blanco

Wat is leadgeneratie?

Leadgeneratie is het creëren van een ingang bij een potentiële klant die mogelijk geïnteresseerd is in de producten of diensten die jij te bieden hebt. Dit kan op tal van verschillende manieren zoals het (koud) bellen, adverteren op tv, actief zijn op beurzen etc.. Echter, wanneer wij het over leadgeneratie hebben, dan hebben we het vooral over de online variant daarvan: dus het verzamelen van gegevens van potentiële klanten die zelf te kennen hebben gegeven mogelijk geïnteresseerd te zijn door bijvoorbeeld contact op te nemen, iets te downloaden of een aanvraagformulier te hebben ingevuld.

B2C vs. B2B

In tegenstelling tot business-to-consumer (B2C) is leadgeneatie met name interessant voor business-to-business (B2B). Vaak zijn consumentenproducten betrekkelijk standaard en kunnen deze prima rechtstreeks worden verkocht zonder al teveel tekst en uitleg. B2B producten en diensten daarentegen zijn vaak complexer en zijn niet 1-2-3 via een webshop te verkopen. Een potentiële klant heeft veel meer tijd en informatie nodig om een koopbeslissing te nemen. Dit proces noemen we de ‘buyer journey. De kunst van leadgeneratie is om de lead door dit proces te helpen door deze te voorzien van de juiste kennis en informatie.

Waarom online leads genereren voor B2B?

Simpel: omdat meer dan 80% van alle aankopen tegenwoordig begint met een zoekopdracht online (99% in Google!). Dit geldt ook voor B2B aankopen. Wanneer je als bedrijf dus wilt groeien, ontkom je er niet aan om online leadgeneratie in te zetten. Wanneer dit goed wordt toegepast, kun je je sales pipeline constant voorzien van (warme) leads.

Hoe B2B leads genereren?

Er zijn talloze mogelijkheden om B2B leads te genereren. We hebben er al een aantal benoemd, maar hieronder nog even een lijstje met de belangrijkste mogelijkheden:

  • Telemarketing
  • Willekeurig bezoeken
  • Direct mailings
  • Folders
  • Beursdeelname
  • Email marketing
  • Print media & adverteren
  • Commercials op radio & tv
  • Online adverteren
  • Content marketing
  • Webinars & podcasts
  • Social media & influencer marketing
  • Last but not least: tevreden klanten

Doelgroep

Welke manier van leads genereren voor jouw bedrijf het beste werkt, ligt natuurlijk sterk aan jouw wensen. Daarnaast is het vaak slim om een combinatie van bonvenstaande manieren. Maar het ligt ook sterk aan jouw doelgroep: waar is deze te vinden? Het heeft namelijk weinig zin om te adverteren met een baardtrimmer op een forum waar alleen maar vrouwen actief zijn. Het is dus belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zich precies bevindt. Want zonder doel, is het lastig scoren…

Outbound vs. inbound

Daarnaast is er nog een verschil tussen ‘outbound’ en ‘inbound’. Bij outbound ga je zelf actief op zoek naar leads door bijvoorbeeld in de telefoon te klimmen of als exposant op een beurs te gaan om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. Vaak moet de klant nog overtuigd worden van het nut aangezien deze (waarschijnlijk) niet actief op zoek is.

Bij inbound marketing probeer je je veel meer te richten op het delen van waardevolle informatie die voor een lead interessant kan zijn die zich al aan het oriënteren is op hetgeen jij aanbiedt. De lead bevindt zich al ergens in het aankoopproces en hoeft dus minder overtuigd te worden van het nut. Wat voor deze lead wél belangrijk is, is het verkrijgen van de juiste informatie om de juiste aankoopbeslissing te kunnen maken.

Bij outbound marketing ben je actief je boodschap aan het verkondigen (aan het roepen) en bij inbound marketing ben je de klanten naar je toe aan het trekken (als een magneet). Het mag duidelijk zijn dat wij gespecialiseerd zijn in het laatste.

Leadgeneratie B2B uitbesteden

Het succesvol opzetten en uitvoeren van B2B leadgeneratie is niet eenvoudig. Daarnaast is het ook geen kwestie van ‘even opzetten en klaar’. Er is kennis en natuurlijk tijd voor nodig om succesvol te kunnen zijn. Het is beslist geen ‘one man show’ en er zijn verschillende expertises voor nodig. Zeker wanneer je niet de kennis, kunde en mankracht in huis hebt, kun je je leadgeneratie uitbesteden aan ons. Wij weten als geen ander wat het om het lijf heeft om een goede strategie op te zetten en uit te voeren en helpen je graag. Sterker nog: dit is waarom wij bestaan!

Wanneer je met ons samenwerkt weet je zeker dat je de juiste partner aan boord hebt om succesvol leads te genereren. Nadat we de doelen hebben bepaald maken we een concreet plan en zorgen we voor een meetbaar resultaat en dus meer leads. Maar daar houden we niet op! We helpen je ook met een naadloze aansluiting op de salesafdeling zodat de leads ook worden omgezet in klanten. Kortom: bij ons ben je aan het juiste adres voor online succes!

Wil jij meer weten over hoe je leadgeneratie succesvol kunt inzetten voor jouw bedrijf of wil je een keertje sparren met één van ons? Trek dan de stoute schoenen aan en verander jezelf een lead voor ons!