Wanneer je online succes wilt hebben is een snelle website van groot belang. Waarom? Dat leggen we in dit artikel uit. Maar voor dat we verder inzoomen noemen we alvast de belangrijkste redenen op:
- Website snelheid (site speed) is een belangrijke Google Ranking factor
- Een snelle website zorgt voor een betere gebruikerservaring
- Een snelle website verlaagd de bounce rate
- Niet onbelangrijk: een snelle website zorgt voor meer conversies
Hieronder leggen we ze stuk voor stuk uit:
Website snelheid is een Google Ranking Factor
Het belangrijkste doel van Google is eigenlijk heel simpel: de juiste informatie op het juiste moment aanbieden aan de juiste bezoeker. Nieuwsgierig als we zijn, willen we de hele dag door antwoord op onze vragen en het liefst zo snel mogelijk. Google weet dit als geen ander, sterker nog: dit is hun hele core business. Ondanks dat het algoritme van Google één van de best bewaarde geheimen is, hebben ze wel duidelijk aangegeven dat site snelheid een belangrijke factor is (en ook steeds belangrijker wordt) in hun algoritme.
Het idee hierachter is wederom heel simpel: mensen willen snel (een goed!) antwoord op hun vragen, Google zélf is extreem snel met hun zoekresultaten dus wanneer een bezoeker op één van de resultaten klikt en diegene op een snelle website belandt waar men snel een antwoord kan vinden op de betreffende vraag, dan is de kans groter dat diezelfde bezoeker de volgende vraag wéér “aan Google” stelt. Dit resulteert dus in meer bezoekers (of beter: gebruikers) voor Google. En uiteindelijk is dit voor Google de belangrijkste drijfveer: meer bezoekers betekent simpelweg meer mogelijke advertentie views en dus inkomsten voor het paradepaardje van Google: Google Ads.
Matt Cutts van Google schreef dit op zijn blog over site snelheid:
“A faster web is great for everyone, but especially for users. Lots of websites have demonstrated that speeding up the user experience results in more usage. So speeding up your website isn’t just something that can affect your search rankings–it’s a fantastic idea for your users.”
Dus wanneer je goed wil scoren in Google, moet je tegenwoordig een snelle website hebben. Uiteraard moet de content wel relevant én goed zijn.
Betere gebruikerservaring
Laten we eerlijk zijn: we hebben een hekel aan wachten. Langzame websites irriteren ons. De tijd dat we moesten inbellen met onze 56k-modem en een halve minuut moesten wachten voordat een website was geladen liggen vér achter ons. We hebben overal de beschikking over snel internet en verwachten we min of meer dat een website tegenwoordig snel is. Sterker nog: vaak verlaten we een website die langzaam laadt vroegtijdig, of openen we een nieuwe tab en zoeken we verder. Ondanks dat het misschien om luttele seconden gaat, is dit zonde van onze tijd (tenminste, we ervaren dit zo). Maar het is ook weggegooid geld voor de eigenaar van de betreffende langzame site, zeker wanneer het om een betaalde klik gaat.
Een ander punt op het gebied van gebruikerservaring is dat een snell website ons, bewust of onbewust, een gevoel van vertrouwen geeft. Een snelle website voelt professioneel en langzame sites worden al snel geassocieerd met onprofessioneel.
Lagere bounce rate
De “Bounce Rate” is het percentage van website bezoekers welke de site meteen verlaten na het bekijken van de pagina waarop ze zijn binnen gekomen (landing page). Een hoge bounce rate geeft dus aan dat veel bezoekers de site verlaten zonder verder te kijken (klikken). Op zich is dit geen groot probleem en hangt het ook sterk af van het type website. Zo hebben blogs vaker een hogere bounce rate. Maar wat voor site je ook hebt: voor jou als website eigenaar is het altijd beter dan men verder kijkt dan die ene pagina. Google en tal van andere internetreuzen hebben onderzocht dat snelle websites een lagere bounce rate hebben. Op zich een open deur immers, een snelle website geeft ons een betere gebruikerservaring en omdat we toch niet lang hoeven te wachten tot de pagina is geladen, zijn een paar extra kliks en views snel gemaakt.
Hieronder even wat onderzoekscijfers, afkomstig van WordPress, Kissmetrics en WPEngine:
- Meer dan 85% van de bezoekers verlaten een website al voordat deze volledige geladen is wanneer het langer duurt dan 5 seconden
- Meer dan 40% van de bezoekers verlaten een website al voordat deze volledige geladen is wanneer het langer duurt dan 3 seconden
- Meer dan 50% van de online shoppers geeft aan dat een snelle website de kans vergroot dat ze terugkeren
- 50% van de mobiele gebruikers geeft aan dat men min of meer verwacht dat een site binnen 2 seconden is geladen
We houden dus duidelijk niet van wachten…
Meer conversies
Uiteindelijk zal een snelle website dus leiden naar meer conversies. De bezoekers hebben een betere gebruikerservaring, zijn meer geneigd “rond te klikken” en een snelle site vergroot de kans dat je hoger in Google komt, wat weer leidt to meer bezoekers. Het maakt hierbij niet uit wat voor website je hebt. Een snelle site zal uiteindelijk meer bezoekers/leads/sales gaan genereren.
Onderzoek naar site snelheid
Zoals we al eerder aangaven is Google niet de enige die onderzoek heeft gedaan naar het effect van site snelheid op de prestaties van de site. Hieronder een aantal belangrijke bevindingen van een aantal techgiganten:
Wal-Mart, één van de grootste retailers in de VS, ontdekte dat hun concurrentie online veel sneller waren dan zijzelf, dus zijn ze volledig gaan focussen op snellere websites. Hun onderzoek toonde aan dat:
- Voor iedere seconde dat ze sneller waren, de conversies met 2% stegen
- Voor iedere 100 milliseconde dat ze sneller waren, de omzet steeg met 1% (dit is dus 10% per seconde!)
Anderen ondekten dit:
- Amazon verhoogde haar omzet met 1% voor iedere 100ms die ze sneller waren (hetzelfde resultaat als Wal-Mart)
- Het bezoekersaantal van Yahoo steed met 9% bij iedere 400ms snelheidsverbetering
- Shopzilla verlaagde haar site snelheid van 6 naar 1,2 seconden met als resultaat 25% stijging van de omzet en 12% stijging van de winst
- Mozilla (van FireFox) realiseerde 60 miljoen extra downloads per jaar door de site snelheid te verlagen met 2,2 seconden
Uiteraard zijn bovenstaande getallen wat grof en dienen hier en daar kanttekeningen te worden geplaatst (immers, het zal niet recht-evenredig gelden voor alle websites), maar het is wel duidelijk dat de snelheid van een website sterk samenhangt met het succes. Hieronder de infographic:
Website snelheid testen
Je zult onderhand wel nieuwsgierig zijn naar de snelheid van je eigen website(s). Met onderstaande tools kun je deze objectief testen:
Let wel op dat je een testlocatie selecteerd welke het dichtst bij de locatie zit van je bezoekers. Dus heb je veel verkeer vanuit Europa: kies dan een Europese locatie. Maar test ook eens vanuit andere locaties, dit geeft een goed beeld van het verschil.
Wat is nu een snelle website? Neem onderstaande getallen als vuistregel:
- <0.5 seconde: supersnel!
- 0.5 – 1.5 seconde: snel!
- 1.5 – 2.5 seconde: gemiddeld
- >2.5 seconde: tijd om te gaan optimaliseren!
- >4 seconde: langzaam
- >6 seconde: extreem langzaam
Aan de slag!
Hopelijk hebben we je met deze post duidelijk kunnen maken dat je tegenwoordig niet meer met een langzamen website aan kunt komen wanneer het gaat om lead generation. Dus: aan de slag en sneller maken die site! Wanneer je vragen hebt: neem gerust contact met ons op of laat hieronder een comment achter.
Het gaat om perceptie
We gebruiken het internet om antwoord te krijgen op onze vragen. Zoals aangegeven zoeken we niet alleen naar antwoorden, nee, we zoeken naar snelle antwoorden. In deze zoektocht nemen we niet de tijd om te wachten op een langzaam ladende website. Sterker nog: deze klikken we al snel weg, of we openen een nieuwe tab. Het vreemde hiervan is dat we door verder te zoeken niet per se ons antwoord sneller krijgen. Sterker nog: de langzame site had ons wellicht heel goed antwoord kunnen geven op onze vraag. We hebben ook geen enkele garantie dat een andere site ons wel het juiste antwoord geeft en hoe snel. Maar we klikken liever snel door naar andere websites op zoek naar het antwoord, dan dat we een paar seconden wachten op misschien wel het juiste antwoord. We houden simpelweg niet van wachten.
Het draait dus eigenlijk allemaal om perceptie. Onderstaand onderzoek geeft hiervan een leuk inzicht:
Op Houston Airport in de VS moesten passagiers circa 1 minuut lopen naar de bagageband. De wachttijd op de bagage was gemiddeld zo’n 7 minuten (in totaal dus 8 minuten). De klantenservice van het vliegveld kreeg hierover veel klachten binnen; 7 minuten wachten op bagage duurde onacceptabel lang (bij 7 minuten al ja!). Het management besloot om een experiment uit te voeren waarbij ze de zaken hebben omgedraaid. De route naar de bagageband was omgelegd en verder weg geplaatst van de bagageband. In de nieuwe setup moesten de passagiers hierdoor zo’n 6 minuten lopen van de gate naar de bagageband, waar ze vervolgens nog eens 2 minuten moesten wachten op hun bagage (dezelfde 8 minuten totaaltijd als voorheen dus). Het resultaat? Geen enkele klacht meer over de wachttijd!
Hetzelfde principe gaat ook op voor websites: het gaat eigenlijk niet om de feitelijke tijd dat we moeten wachten, maar om het gevoel dát we moeten wachten. Een ander aspect hierbij is dat we graag in controle zijn, een snelle website waarop we niet hoeven te wachten geeft ons het gevoel van controle. En dat is iets wat we allemaal prettig vinden in meer of mindere mate…
Het komt erop neer dat we over het algemeent het antwoord op onze vraag wel vinden, snel of niet. Maar langzame websites lijken hierbij wel de grootste verliezers, ongeacht of de geboden content relevant en goed is. We kijken liever verder naar een snelle website dan dat we wachten op een langzame…