Local Search wordt steeds belangrijker en de mogelijkheden ervan lijken iedere dag wel uitgebreider te worden. Ook zijn heel veel online marketeers wakker geworden en zijn het belang van Local Search gaan inzien. En dit maakt het er niet makkelijker op. Waar we in de begindagen van Local Search nog 10 organische items zagen in de SERP’s, lijkt dit nu structureel minder te worden met slechts 7 of zelfs slechts 5 organische items. De overige ruimte wordt uiteraard opgevuld door betaalde posities uit Google Ads.
Uiteraard is dit te danken aan de onuitputtelijke behoefte van Google om advertenties te verkopen en natuurlijk de beste resultaten te bieden voor de gebruikers. Maar hoe zit het nou met de ranking factoren voor Local Search? Veranderen die ook?
Het korte antwoord: JA. Het ziet er naar uit dat de statische informatie die wordt verstrekt in Google Business steeds minder toevoegen aan de resultaten en dat er veel meer andere factoren een rol gaan spelen. Vergelijk het een beetje met SEO van 10 jaar geleden in vergelijking met nu; eerst was het vrij makkelijk om hoog te ranken, tegenwoording moet je echt specialist zijn om organisch goed te kunnen scoren.
Local Search Uitgelegd
Voordat we er dieper op in gaan, is het van belang om een aantal zaken goed te definieren. Wanneer we het hebben over Local Search, bedoelen een gewone zoekopdracht in Google met daarbij een plaatsnaam, regio of ander locatietype. We hebben het dus niet over zoeken op Google Maps! Dit is weer wat anders. Daarnaast zijn er in de zoekresultaten de volgende drie typen SERP’s te onderscheiden:
- Advertenties van Google Ads
- Local “Snack Pack” met kaartje en drie listings
- Normale organische resultaten
Zie ook het voorbeeld hieronder met de zoekopdracht “Tandarts Zwolle”:
Zoals je ziet zijn de de advertenties het hoogst geplaatst (dat is natuurlijk ook de grootste inkomstenbron van Google) met daarna de zogenaamde “Snack Pack”. Voor Local Search is deze Snack Pack dus van groot belang, mede omdat de normale organische resultaten zijn ondergesneeuwd. Let er wel op dat dit op een desktop is en dat het er op een mobiele telefoon nog weer anders uit ziet:
Op het eerst scherm (dus wanneer er nog niet gescrollt is) zie je eigenlijk alleen advertenties! Wanneer de gebruiker naar beneden scrollt, komt ook hier weer de Snack Pack naar voren.
Let er wel op dat de resultaten in onze schermafbeeldingen (zowel desktop als mobiel) een willekeurige momentopname zijn van onszelf (gelocaliseerd in Zwolle). Voor andere gebruikers met andere instellingen, cookies, locatie, besturingssysteem, kan het er net weer even wat anders uitzien.
Belangijkste Local Search Ranking Factoren Volgens de Experts
Uiteraard zijn we niet de enige die zich bezig houden met local search en wordt er wereldwijd heel veel onderzoek gedaan. MOZ doet ieder jaar uitgebreid onderzoek naar alle Google ranking factoren en dus ook specifiek op het gebied van Local SEO. Het onderzoek is gebaseerd op een uitgebreide enquete onder meer dan 1500 SEO specialsten van over de hele wereld. Laten we beginnen met de, volgens de specialisten, belangrijkste ranking factoren voor de Snack Pack:
Local Snack Pack Ranking Factoren
- Google Mijn Bedrijf listing (fysieke locatie, categorie(en), keywords, titels etc.) 19%
- Backlinks (anchortext, link kwaliteit domein/url etc.) 17%
- On-page (aanwezigheid van NAW-gegevens, keywords, titels, meta, consistentie etc.) 14%
- Directory listings (consistentie van NAW-gegevens, autoriteit directory, aantal listings etc.) 13%
- Reviews (aantal, kwaliteit, diversiteit, regelmatigheid etc.) 13%
- Gebruikersgedrag (CTR, kliks op telefoonnummer, check-ins, mobiele kliks etc.) 10%
- Personalisatie en eigenheid 10%
- Sociale signalen (betrokkenheid op Google+, Facebook, Instagram, Twitter etc.) 4%
Uiteraard blijft bovenstaande lijst nog redelijk vaag. Immers, er zijn meer dan 100 factoren van invloed op de lokale ranking! In hetzelfde onderzoek is ook gevraagd om een belang toe te kennen aan de specifieke ranking factoren. De top 10 hiervan ziet er als volgt uit:
- Afstand van het adres tot de zoeklocatie/adres
- Feit of het adres zich in de zoeklocatie bevindt
- De juiste categorie(en) in Google Mijn Bedrijf
- De kwaliteit en kwantiteit van de backlinks naar het domein
- Consistentie van de NAW-gegevens in andere directories
- Autoriteit van het domein
- Aanwezigheid van het gebruikte zoekwoord in de titel van Google Mijn Bedrijf
- De kwaliteit en kwantiteit van de online reviews
- Consistentie van de NAW-gegevens in top directories (zoals De Telefoongids)
- CTR in organische zoekresultaten
Organische Local Search Ranking Factoren
- Backlinks (anchortext, link kwaliteit domein/url etc.) 29%
- On-page (aanwezigheid van NAW-gegevens, keywords, titels, meta, consistentie etc.) 24%
- Gebruikersgedrag (CTR, kliks op telefoonnummer, check-ins, mobiele kliks etc.) 11%
- Personalisatie en eigenheid 9%
- Directory listings (consistentie van NAW-gegevens, autoriteit directory, aantal listings etc.) 8%
- Google Mijn Bedrijf listing (fysieke locatie, categorie(en), keywords, titels etc.) 7%
- Reviews (aantal, kwaliteit, diversiteit, regelmatigheid etc.) 7%
- Sociale signalen (betrokkenheid op Google+, Facebook, Instagram, Twitter etc.) 4%
Opgesplitst in de 10 belangrijkste specifieke factoren:
- De kwaliteit en kwantiteit van de backlinks naar het domein
- Autoriteit van het domein
- De diversiteit van de backlinks naar het domein
- Aanwezigheid van het gebruikte zoekwoord in de titel van Google Mijn Bedrijf
- De kwaliteit van de backlinks naar het domein
- De kwaliteit van de backlinks naar het domein van lokaal relevante domeinen
- CTR in organische zoekresultaten
- De geografische zoekwoordrelevantie van de content
- De aanwezigheid van het zoekwoord in de anchortext van de backlinks
- Mobiele bruikbaarheid van de website
Zoals je ziet zit er dus nogal verschil in de verschillende rankingmethodes. Er komt duidelijk naar voren dat de Snack Pack resultaten sterk worden beinvloed door factoren die de gebruiker zelf voor een groot deel in de hand heeft. De ranking factoren bij gelokaliseerde organische zoekresultaten lijken gewoon heel erg op de normale SEO ranking factoren van Google. Ook niet zo gek, omdat dit veel overeenkomsten heeft.
Bovenstaande ranking factoren zijn natuurlijk gebaseerd op bevindingen van de experts. De daadwerkelijke factoren en de weging daarvan zijn, zoals we gewend zijn van alle Google algoritmes, een goed bewaard geheim. Wel geeft de uitkomst een zeer goede richting aan die in de buurt van de werkelijkheid komt. Bekijk hier de uitkomsten van het volledige onderzoek.
Local Search Ranking Conclusie
Een goede local search ranking gaat dus om meer dan één enkel aspect. Net zoals bij reguliere SEO gaat het er vooral om, dat je extreem relevant bent. Dit betekent dat je onder meer qua locatie ook echt goed moet zitten (dus in het centrum van de zoekopdracht), dat je veel genoemd wordt in online (bedrijven)directory’s met een goede reputatie/autoriteit, veel (goede) reviews hebt op Google (of elders) en dat de data vooral overal heel consistent is.
Het feit is: er is nog steeds heel veel mogelijk om beter te scoren dan je concurrenten, simpelweg omdat lang niet iedereen het belang van Local Search inziet.