Hoe je meer online reviews krijgt

Online reviews zijn een belangrijke graadmeter voor producten en diensten. Voordat we over gaan tot een aankoop, checken we graag eerst een aantal online reviews. Is het product inderdaad zo goed? Wat vinden anderen er van? En zijn er misschien negatieve punten waaraan jezelf niet gedacht hebt? Enorm handig voor ons als kopers, maar hoe kun je er als bedrijf nou voor zorgen dat je reviews verzameld van je klanten? In dit artikel geven we je een aantal tips:

Vraag erom!

Je kent het wel: je hebt iets gekocht en een paar dagen later krijg je een mailtje van de webshop met de vraag of je een review wil plaatsen. Doe je dit wel eens? Meestal niet gokken we! Diverse onderzoeken laten namelijk zien dat dit in de meeste gevallen minder dan 1% is. Laat staan dat mensen geheel uit zichzelf een review achterlaten. En wanneer zijn mensen geneigd om uit zichzelf een review te schrijven? Als het om een slechte ervaring gaat. Of een uitzonderlijk goede ervaring natuurlijk.

Maar hoe kunnen we dit percentage nou verhogen? Gewoon: #durftevragen. Bel je klanten gewoon op met de vraag wat ze van de aankoop vinden. Dit geeft niet alleen een professionele en betrokken indruk, je krijgt er ook heel veel informatie voor terug (en mogelijk een negatieve review mee voorkomen!). Vraag aan het einde van het gesprek of ze ook een online review willen achterlaten.

Deze persoonlijke benadering is zonder meer de meest effectieve methode om online reviews te verzamelen.

Rich Snippets

Naast het feit dat online reviews potentiële klanten een beter beeld geven van je product of dienst, heeft het verzamelen van online reviews nog een bijkomend voordeel; de zogenaamde “rich snippets”. Dit zijn de 5 sterretjes die (kunnen) worden weergegeven in de zoekresultaten zoals hieronder:

rich snippets

Voorwaarde hiervoor is wel dat je de reviews met een stukje gestructureerde data (van schema.org) op je eigen website plaatst. Dit stelt Google instaat om de reviews op je website te indexeren en weer te geven zoals hierboven. Diverse onderzoeken laten zien dat resultaten met dergelijke rich snippets soms een tot wel 17%  hogere CTR hebben.

Beloon online reviews

Ook weer een vrij voor de hand liggende tip. Wanneer mensen er iets voor terug krijgen, zijn ze eerder geneigd om moeite te doen. Beloon iedereen die een online review achterlaat en je zult een enorme stijging in het aantal reviews zien. Geef bijvoorbeeld korting op de volgende aankoop, een bon voor gratis verzending, korting bij één van je partners etc. Voor niets gaat de zon op!

Maak er een wedstrijd van

Als je niet iedere reviewer wil (of kan) belonen, dan kun je er ook nog een wedstrijd van maken. Laat iedereen die een review schrijft bijvoorbeeld meedingen naar een prijs. Geef bijvoorbeeld iedere week of maand een prijs weg onder de reviewers.

Maak je product of dienst gratis (of goedkoper) in ruil voor een review

Klanten zullen eerder bereid zijn om een review te plaatsen wanneer ze je product of dienst gratis mogen proberen of zelfs gratis mogen hebben.
Deze methode is ook heel erg handig nét voor de lancering van een nieuw product of een nieuwe dienst. Het stelt je namelijk in staat om voor de officiële lancering nog bij te schaven waar nodig (en de kans op negatieve reviews te verkleinen).

Algemene tips bij het vragen naar een online review

  1. Over het algemeen telt: hoe meer reviews, hoe beter! 1000 reviews zeggen immers meer dan 10 reviews.
  2. De juiste timing is erg belangrijk. Je wil een klant niet direct na de aankoop vragen, maar ook niet te lang na de aankoop. Probeer gevoel te krijgen voor het juiste moment.
  3. Maak het gemakkelijk om een review achter te laten. Zorg dat het zo min mogelijk moeite kost.
  4. Reageer zoveel mogelijk op reviews, zeker negatieve. Dit laat zien dat jij je klanten serieus neemt.
  5. Voeg de reviews altijd toe aan je website!
  6. Het is van belang om regelmatig reviews te ontvangen. Oude reviews verliezen langzaam hun waarde; zorg dus voor voldoende aanwas in reviews.

Ook negatieve reviews kunnen waardevol zijn!

Natuurlijk wil je dat al je klanten tevreden zijn en een positieve review achterlaten. Maar 100% klanttevredenheid bestaat simpelweg niet. Wees dus ook niet bang voor een aantal negatieve reviews. Deze helpen je om je product en/of dienstverlening te verbeteren en door hier transparant in te zijn, straal je ook vertrouwen uit als bedrijf.

Daarnaast moet het een natuurlijke uitdaging zijn om van een ontevreden klant een tevreden klant te maken. Dan ben je pas écht goed bezig!

Online reviews van Google of externe websites?

Je kunt natuurlijk reviews op je eigen site plaatsen, maar zolang je geen Coolblue of Bol.com bent, is het lastig om ook aan te kunnen tonen dat de reviews authentiek zijn. Immers, wie zegt dat jij niet zelf een aantal reviews hebt verzonnen op naam van je klanten? Door reviews op een externe, onafhankelijke website te plaatsen, wordt het een stuk aannemelijker dat de reviews echt zijn. Immers, gespecialiseerde partijen zoals Trustpilot en KiyOh doen er alles aan om te verifiëren dat de reviews van echte klanten zijn. Het is bijvoorbeeld ook niet mogelijk om slechte reviews te verwijderen. Iets, wat je op een zelf-gehoste website natuurlijk wel zou kunnen doen. Daarnaast is de kans groter dat de reviews ook worden getoond als “rich snippet”; de kleine sterretjes op de resultatenpagina van Google:

Maar waarom zou je een externe partij gaan betalen als Google het ook gratis aanbiedt? Tja, dat is een hele goede vraag. Natuurlijk, bij Trustpilot en KiyOh zijn reviews core business en bieden ze tal van functionaliteiten. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch versturen van uitnodigingen voor een review (je weet hoe we daar over denken…!), diepgaande statistieken, benchmarks met concurrenten etc. Maar heb je dit echt nodig? Waar gaat het voornamelijk om bij online reviews? Juist ja; wat een echte klant nou echt van jou product of dienstverlening vindt. Niets meer, niets minder.

Bijkomend voordeel is dat de Google reviews niet alleen worden gebruikt in de rich snippets; ook op Google Maps en de bedrijfspagina worden de Google reviews getoond:

rich-snippets-google-maps
rich-snippets-1

Dus waarom niet je reviews onderbrengen bij de partij waar je eigenlijk alles al hebt ondergebracht? Natuurlijk, de lock-in bij Google is gigantisch. Maar maakt dat nog wat uit?

Wil je niet op één paard wedden maar nog steeds niet betalen voor reviews? Dan biedt Facebook een prima alternatief met hun review systeem. Doordat een review direct is gelinkt aan een profiel, is ook de authenticiteit van deze reviews erg hoog. En de kans is groot dat wanneer je er op je merk- of bedrijfsnaam wordt gezocht ook bij de Facebook-pagina rich snippets te zien zijn.

TIP: wanneer je een bedrijf hebt in horeca of toerisme, raden we wél aan om gebruik te maken van review websites zoals TheFork en Tripadvisor en ook zeker Facebook. Voordeel is dat deze gratis zijn!

blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws, tips en nieuwe blogs direct in je mailbox. Je kunt ons ook volgen via:


Laat dit veld blanco

Plaats een reactie