10 Ranking Factoren Met Zekerheid Vastgesteld

10 Ranking Factoren Met Zekerheid Vastgesteld

Het Google (zoek)algoritme is net als het recept van Coca Cola, een zeer goed bewaard geheim. Er zijn slechts een aantal mensen op aarde die precies weten hoe de Google Ranking werkt. Inmiddels is de branche voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) een miljardenbusiness geworden omdat natuurlijk iedereen goed gevonden wil worden. Maar hoe bepaalt Google nu welke resultaten bovenaan komen te staan? In dit artikel hebben we in ieder geval 10 ranking factoren waarvan we zeker weten dat deze meewegen.

Sinds de oprichting van Google is het algoritme continu in ontwikkeling. Google is mede dankzij de zogenaamde “Pagerank” zo succesvol geworden. De belangrijkste factor voor het bepalen van de relevantie van een website (en dus de hoogte in de zoekresultaten) was het aantal backlinks naar een bepaalde website: veel backlinks moest wel betekenen dat de pagina iets relevants te bieden had. Hetzelfde gold voor het zoekwoord: door deze maar vaak genoeg te gebruiken in de tekst, werd je positie in Google vanzelf hoger.

Vandaag de dag zit het algoritme een stuk complexer in elkaar en zijn er meer dan 200 factoren die bepalend zijn voor de Google ranking. De Amerikaans-Duitse SEO-guru Kevin Indig heeft een lijst opgesteld van 10 Google ranking factoren waarvan we met zekerheid kunnen zeggen dat deze in meer of mindere mate bijdragen aan je positie in de zoekresultaten.

10 Ranking factoren die zeker weten van belang zijn

Kevin staat bekend om zijn grondigheid en heeft dan ook gebruik gemaakt van verschillende, gerenommeerde bronnen. Uiteraard van de gegevens die Google zelf ter beschikking stelt, patenten die Google heeft geregistreerd, andere (wetenschappelijke) onderzoeken en op basis van data afkomstig van SEO-reuzen zoals MOZ.

Hieronder de lijst met op nummer 1 de zwaarst wegende factor en 10 de minst zwaar wegende factor. Echter, geen van onderstaande factoren is onbelangrijk!

  1. Content
  2. Links (zowel intern als extern)
  3. Gebruikersintentie
  4. CTR
  5. Gebruikerservaring
  6. Titel tag (h1)
  7. Site snelheid
  8. Versheid
  9. E-A-T
  10. SSL beveiliging

Los van het feit dat we de factoren apart benoemen, staan ze allemaal in meer of mindere mate met elkaar in verband. We leggen de factoren hieronder toch even kort per stuk uit:

1: Content

We kunnen het niet vaak genoeg roepen: content is king. De content zelf is dan ook nog steeds één van de meest belangrijkste ranking factoren. Waar je vroeger gewoon het keyword een aantal keer in de tekst kon stoppen om relevant voor Google te zijn, is Google een stuk slimmer geworden. De content dient voldoende relevant te zijn voor de zoekterm(en), de informatie moet voldoende diepgang hebben en het belangrijkste: de content moet passen bij hetgeen wat de gebruiker zoekt. Immers, Google wil de beste resultaten voor de zoekopdracht tonen aan de gebruiker.

Links zijn nog steeds een belangrijke ranking factor. Echter, verschillende onderzoeken laten wel een afname in het gewicht van deze factor zien. Net als bij de content is Google ook op het gebied van backlinks een stuk slimmer geworden. Vooral de kwaliteit van de backlink is erg belangrijk. Om de kwaliteit te bepalen wordt onder andere gekeken naar de anchortext, kracht en autoriteit van de bron, relevantie etc.
Naast backlinks zijn ook interne links van belang en helpen deze om Google te laten zien hoe de website in elkaar zit, welke onderwerpen van belang zijn en welke pagina’s belangrijk zijn. Het hebben van een overzichtelijke site en linkstructuur is dan ook van groot belang. Al in 2008 gaf Google op hun blog aan om “belangrijke pagina’s binnen een paar klikken van de homepage te houden”.

3: Gebruikersintentie

De gebruikersintentie, dus wat de gebruiker eigenlijk wil met de zoekopdracht is een interessante factor. Je zou denken dat dit hetzelfde is als de relevantie, maar dat is het niet. Het ligt wel dicht bij elkaar, dat leggen we hieronder uit. Google onderscheidt vier gebruikersintenties:

  • Weten (know)
  • Doen (do)
  • Website
  • Bezoeken (in persoon)

Als de gebruikersintentie niet matcht met het resultaat, is de kans op een hoge positie erg laag. Een goed voorbeeld is de zoekopdracht “sushi”. Google zal dan waarschijnlijk een opsomming geven van alle restaurants in de buurt. Google snapt dat de meeste gebruikers waarschijnlijk op zoek zijn naar een restaurant in plaats van een definitie van het woord sushi.
Bij sommige zoekopdrachten zijn afbeeldingen relevanter dan tekst, bijvoorbeeld als men zoekt op “schilderij inspiratie”. Het tonen van afbeeldingen is dan zinvoller dan het tonen van een ellenlang artikel.

4: CTR

De CTR of Click-Through Rate is het percentage van het aantal kliks in verhouding tot het aantal weergaven in de zoekresultaten. Dus wanneer een website 1000 keer wordt weergegeven in de zoekresultaten en er wordt 50 keer op geklikt, is de CTR 5%. En simpel gesteld: hoe hoger de CTR, hoe beter.
De CTR wordt door tal van factoren bepaald zoals:

  • Relevantie van titel, URL en omschrijving
  • Aanwezigheid van sitelinks
  • Aanwezigheid van rich snippets (bijv. de sterren van je reviews)
  • Andere features in de SERP (zoals korte samenvatting of afbeelding)

Alhoewel de CTR als ranking factor omstreden is, laten steeds meer onderzoeken zien dat het wel degelijk invloed heeft op je ranking.

5: Gebruikerservaring

Net als CTR is de gebruikerservaring een omstreden item. Het is namelijk nogal lastig vast te stellen wat nou een goede gebruikerservaring is. En dit verschilt natuurlijk ook weer van gebruiker tot gebruiker. Wel staat vast dat Google “iets” doet met de gebruikerservaring in hun ranking algoritme. Wanneer we de gebruikerservaring enigszins meetbaar willen maken of willen toetsen, kunnen we kijken naar drie onderdelen:

  1. Toegankelijkheid
  2. Gebruiksvriendelijkheid
  3. Design

Toegankelijkheid heeft alles te maken met hoe de pagina zich presenteerd. Laad deze snel genoeg, past alles op het gebruikte scherm, worden er pop-ups gebruikt, zitten er fouten in de pagina etc.
Gebruiksvriendelijkheid is vast te stellen aan onder andere de geschiktheid voor verschillende schermen of apparaten, de mogelijkheid om te zoeken, een duidelijke site-structuur etc.
Design is een weer wat lastiger vast te stellen onderdeel. In de context van ranking factoren gaat het er meer om of de gebruiker snel kan vinden wat hij zoekt. Zit de pagina overzichtelijk in elkaar? Ziet het er betrouwbaar uit? Kan een gebruiker makkelijk navigeren etc. Desondanks blijft dit onderwerp wat vaag.

6: Titel tag (h1)

Net als links, is de titel tag één van de eerste en nog steeds belangrijkste ranking factoren. Het is een sterke indicator voor de relevantie van een pagina en daarmee dus ook van invloed op de CTR. Gebruik van het zoekwoord in de titel is en blijft een belangrijke voorwaarde om op het zoekwoord gevonden te kunnen worden. Echter, is Google steeds beter in staat om ook de context van een zoekopdracht te begrijpen en kijkt het ook verder dan alleen de titels. Andere titel-tags en verder gebruik van het zoekwoord op de pagina.

7: Site snelheid

Dat de snelheid van een pagina steeds belangrijker wordt komt rechtstreeks van Google. Al in 2010 bevestigen ze dat de site snelheid van invloed is op de ranking en dit wordt in 2018 nogmaals bevestigd. Waarbij in 2018 vooral de nadruk ligt op mobiele snelheid.
Uiteraard hangt de gebruikerservaring ook weer sterk samen met de site snelheid. Eerder al hebben we een artikel gepubliceerd over het belang van een snelle website, lees hiet hier: Waarom Een Snelle Website Belangrijk is

8: Versheid

Na het tonen van relevante resultaten is het tonen van actuele resultaten van belang voor Google. Met de introductie van een nieuwe manier van indexeren, is Google in staat om te bepalen of het tonen van een recent resultaat relevant is. Dit laat zich het beste beschrijven voor een voorbeeld:

Wanneer je vandaag de dag zoekt op “cryptocurrency”, is de kans groot dat je eerst een groot aantal nieuwsberichten ziet in de resultaten. Terwijl je waarschijnlijk drie jaar geleden gewoon een definitie bovenaan de zoekresultaten kreeg. Dit principe heet “Query Deserves Freshness”, vrij vertaald “zoekopdracht verdiend versheid”. Met andere woorden; de zoekopdracht verdient op een bepaald moment verse resultaten. Door deze methode bepaalt Google dus eigenlijk ook of het tonen van een recent resultaat relevant is of niet.

9: E-A-T

EAT staat voor Expertise, Authority, Trustworthiness (expertise, autoriteit, geloofwaardigheid). Het is net als gebruikerservaring een nogal lastig te bepalen onderwerp. Het komt erop neer dat je informatie op je site plaatst die “bewijst” dat jij bent wie je zegt dat je bent (bijv. met kloppende NAW-gegevens en links naar sociale profielen) en dat de kwaliteit van de content overeenkomt met de kwaliteit van de gevraagde expertise. Het maakt nogal een verschil of het om wetenschappelijk onderzoek gaat of het bakken van cupcakes. 

EAT kijkt ook naar elementen zoals de leeftijd van het domein, domein autoriteit, online reviews en ratings etc. Dus ook dit hangt weer nauw samen met een aantal andere belangrijke factoren zoals links. Maar eerlijk gezegd vinden we deze nogal lastig.

10: SSL beveiliging

Google kwam in 2014 met een statement dat het gebruik van SSL van invloed is op de ranking. Alhoewel ze aangaven dat het op dat moment een heel klein onderdeel was, zal het belang van SSL de komende jaren alleen maar toenemen. Een kanttekening die hierbij gemaakt dient te worden is dat het voor de ene pagina relevanter is dan voor de andere. Een veilige online kassa of login-gedeelt is belangrijker dan een blogartikel.

Ons devies is: kies in alle gevallen voor SSL.

Tot slot

Ondanks dat er duidelijke bewijzen zijn dan bovenstaande ranking factoren sterk bijdragen aan je positie in Google, weten we niet hoe het algoritme precies werkt. Het algoritme is dan ook een niet-linear systeem: het geheel is groter dan de som van alle onderdelen. In de praktijk zijn er meer dan 200 individuele ranking factoren, die allemaal van invloed zijn. Maar wanneer je goed scoort op deze 10 onderdelen, garanderen we je dat dit een positief effect heeft op jouw rankings!

Lees hier het hele onderzoek om ook de onderbouwingen en onderliggende bronnen te raadplegen.

blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws, tips en nieuwe blogs direct in je mailbox. Je kunt ons ook volgen via:


Laat dit veld blanco

Plaats een reactie