Marketing Boek Top 10

Marketing Boek Top 10

Welk marketing boek moet je eigenlijk gelezen hebben? Die vraag krijgen we vaak. Als (online) marketeer is het fijn om geïnspireerd te worden/zijn/blijven. Naast het absorberen van onze dagelijkse portie artikelen die we online vinden, halen we veel kennis, informatie en ervaringen uit boeken. Soms een heel theoretisch boek, soms een boek met hele praktische voorbeelden.

Vraag een willekeurige marketeer naar zijn marketing boek top 10 en deze zal er per persoon heel anders uit zien. Echter, we zien ook vaak een aantal titels die vaker worden genoemd. Het blijft daarmee nog steeds een subjectieve lijst, maar het geeft je in ieder geval wat houvast de volgende keer dat je een cadueabon van Bol.com gaat verzilveren 😉

Marketing Boek Top 10

Purple Cow Marketing BoekPurple Cow – Seth Godin

Een absolute klassieker van marketinglegende Seth Godin waarin hij een nieuw concept in marketing introduceert: de Purple Cow. In dit boek legt hij uit dat de traditionele marketing uit de vorige eeuw niet meer bruikbaar is en dat we als marketeers continu op zoek moeten zijn naar mogelijkheden om op te vallen in de massa door de paarse koe te zijn tussen de normale koeien.

Absoluut een van onze favorieten en we gebruiken de paarse koe dan ook regelmatig als metafoor. Trouwens, ook de andere boeken van Seth Godin zoals “Permission Marketing” en “All Marketers are Liars” zijn de moeite waard!

Marketing Boek The Long TailThe Long Tail – Chris Anderson

Ook een absolute topper die je eigenlijk niet over kunt slaan als marketeer. Chris Anderson is een fantastische schrijver met een interessante theorie. Waar het in de vorige eeuw vooral over producten voor de massa ging, gaat het er in de 21e eeuw vooral om niches en niche-producten. Mede gedreven door het internet, werken marketingkrachten compleet anders. Daarnaast zijn productie- en transportkosten drastisch verlaagd, waardoor het produceren in grote oplages niet meer nodig is en er dus ruimte is voor kleine, gefocuste producten en diensten.

Kleine tip voor de budgetbewuste lezers: in het originele artikel van Chris Anderson op Wired.com kun je het hele concept van The Long Tail ook lezen. Lees het artikel hier.

Contagious - BergerContagious: Why Things Catch On – Jonah Berger

Een vraag die vele marketeers bezig houdt (en soms wakker houdt): waarom slaat het ene concept of product wel aan en het andere niet?

Marketing professor Jonah Berger heeft meer dan 10 jaar van zijn leven geweidt aan het beantwoorden van deze vraag. In het boek Contagious: why things catch on gaat berger aan de hand van diepgaand onderzoek en krachtige verhalen in op verschillende vragen rondom het hoofdonderwerp.

Hij laat de lezer vooral de geheime wetenschap zien achter mond-tot-mond reclame en ‘social transmission’.

The Battle for Your MindPositioning: The Battle for Your Mind – Al Ries & Jack Trout

Een van de eerste marketingboeken die in gaat op het probleem om te communiceren met een zeer sceptisch en media overspoeld publiek. Marketing goeroes Al Ries en Jack Trout hebben het specifiek over positionering en komen met een nieuwe manier om ‘positie te nemen’ in het hoofd van de klant.

Ze presenteren waardevolle voorbeelden en scherpe analyses van de meest fenominale successen én grootste blunders in de marketing.

Ries en Trout staan bekend om hun grappige en snelle schrijfstijl. Lees goed weg dus!

tipping pointThe Tipping Point – Malcolm Gladwell

In The Tipping Point, onderzoekt Malcolm Gladwell waarom grote veranderingen meestal onverwacht zijn. Bepaalde meningen, producten of ideeën kunnen zich ineens verspreiden als een virus.

Het moment waarop een dergelijke ‘sociale epidimie’ ontstaat noemt hij het omslagpunt (tipping point). Hij gaat in op de persoonlijkheden van trendsetters en hij diept het fenomeen van mond-tot-mondreclame verder uit.

Het boek is een soort samenvatting van allerlei interessante voorbeelden over de macht van nieuwe dingen.

Leest als een jongensboek vol avonturen!

Buyology - Truth and Lies About Why We BuyBuyology: Truth and Lies About Why We Buy – Martin Lindstrom

Hoeveel weten we eigenlijk af van waarom we precies kopen? Door wat worden we in werkelijkheid beïnvloedt? Is het een mooie advertentie? Leuke slogan? Of een aanstekelijk muziekje? Of zitten onze koopkeuzes onder het oppervlak, diep in ons onderbewuste en zijn we ons helemaal niet bewust van onze koopkeuzes?

In Buyology presenteert Martin Lindstrom de restultaten van een 3 jaar durend en baanbrekend onderzoek in neuromarketing. In zijn onderzoek zoomt hij letterlijk in op het brein van meer dan 2.000 vrijwilligers vanuit alle windrichtingen om te zien wat er precies gebeurde bij het (laten) zien van advertenties, logos, reclamespotjes, merken en producten.

Absoluut de moeite waard om te lezen, en zonder een spoiler alert te hoeven afgeven: het is anders dan je denkt!

PRE-SUASION - A Revolutionary Way to Influence and PersuadePRE-SUASION: A Revolutionary Way to Influence and Persuade – Robert Cialdini

Professor en best seller schrijver Rober Cialdini staat bekend om zijn boek Influence waarmee hij gezorgd heeft voor een revolutie in de kunst tot verleiding (in marketing termen 😉). Met PRE-SUASION: A Revolutionary Way to Influence and Persuade, voegt hij hier nieuwe inzichten aan toe. Het gaat namelijk niet alleen om wat we zeggen of hoe we het zeggen, maar juist om het moment daarvóór. Hij noemt dit dan ook pre-suasion. Deze theorie, die dus vooral gaat om wat er niet gezegd wordt, maar in andere details zit zoals subtiele wendingen, visuele aanwijzingen en ogenschijnlijk kleine details ervoor kunnen zorgen dat iemand JA zegt nog voor er een vraag wordt gesteld.

Cialdini leert het je met dit boek. Leuk en leerzaam.

Top of MindTop of Mind – John Hall

In Top of Mind, laat John Hall zien aan de hand van talloze situaties en voorbeelden hoe je als marketeer kansen kunt creëren door letterlijk on top of mind bij je publiek te zitten. Hall is CEO en medeoprichter van een groot marketingbedrijf wat zich toelegt op content marketing. In dit baanbrekende boek legt hij uit hoe de behoeftes en verwachtingen van klanten zijn veranderd en wat dit betekent voor iedereen die zich bezig houd met marketing. Of je nu bouwt aan een merk, een marketeer bent of verantwoordelijk bent voor het recruiten van personeel.

Hall biedt praktische handvatten om te bouwen aan vertrouwen en om connecties te onderhouden, maar ook om consistent en transparant te zijn (en blijven). Ook helpt hij bij het zoeken en communiceren van het waarom achter het bericht.

What Customers Crave - Nicholas Webb (2)What Customers Crave – Nicholas Webb

Denk je dat je je klanten goed kent? De meest succesvolle bedrijven zorgen er namelijk eerst voor dat ze hun doelgroep door en door kennen om zo vervolgens een perfecte boodschap uit te zenden. In onze huidige economie waarbij iedereen met iedereen in verbinding staat en alles wat we wensen binnen handbereik is, zijn onze verwachtingen radicaal anders dan 10, 15 jaar geleden. In What Customers Crave legt Nicolas Webb hoe je antwoord krijgt op twee kritische vragen: waar houden je klanten van? En waar houden ze niet van?

Het boek zit bomvol met tools en voorbeelden om je te helpen met het uitvinden van de beste manier om in contact te komen met je klanten.

Guerilla Marketing - Jay Conrad LevinsonGuerilla Marketing – Jay Conrad Levinson

Toen het boek Guerilla Marketing voor het eerst verscheen in 1983 (!) zorgde Jay Levinson voor een revolutie in marketing, speciaal voor marketeers met een kleine portemonnee. Gebaseerd op honderden voorbeelden en succesvolle ideeën, werd Levinsons manier van marketing een heilige graal in de creatieve sector. In deze geüpdatete en uitgebreide versie geeft Levinson een compleet nieuw arsenaal aan wapens en ideeën voor creatieve en betaalbare marketing(stunts).

Een absolute must read voor iedere marketeer en ondernemer!

Trust Me, I'm LyingTrust Me, I’m Lying: Confessions of a Media Manipulator – Ryan Holiday

Alleen de titel moet velen al aanspreken, maar ook de inhoud van dit marketing boek van Ryan Holiday is de moeite meer dan waard.

Trust Me, I’m Lying is een controversieel boek waarin Holiday uitleg geeft over het medialandschap in de 21e eeuw. Hij laat zien hoe de structuren en prikkels van (online) media dienen om ons te polariseren (door het veroorzaken van angst en woede). Het boek is hier en daar wat profetisch door te spreken over de ‘giftige invloed’ van media. Zeker interessant om te lezen vanuit een marketingperspectief.

Sugesties voor deze marketing boek top 10?

Zoals we al aangaven in de intro: de meeste lijstjes op het internet zijn subjectief, net als deze. Dus heb je nog absolute must-reads, opmerkingen of andere aanvullingen? Gebruik de comments hier beneden!




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *