Contentkalender

Een contentkalender is een handig hulpmiddel om een overzicht te hebben van de content die je op je website of social media gaat plaatsen. Het is een plan waarin je vooruit plant welke berichten en content je op welk moment wilt publiceren. Het opstellen en bijhouden van een contentkalender is belangrijk omdat het je kan helpen om consistent te zijn in je contentmarketingstrategie en om meer controle te hebben over wat je publiceert én het geeft inzicht en houvast wanneer je met anderen samenwerkt. Je weet namelijk allemaal precies welke content er gemaakt moet worden en wanneer deze gepubliceerd moet worden.

Een contentkalender begint vaak met een brainstorm over ideeën van alle content die je zou willen en kunnen bedenken. Dit kan vanalles zijn zoals blogartikelen, nieuwsbrieven, social media posts, video’s of infographics. Afhankelijk van de hoeveelheid content (en talloze andere factoren!) kun je gaan vaststellen:

  • Welke content er moet komen (doel, soort, type, keywords etc.)
  • Wie deze content moet gaan maken (bepaalde collega/afdeling of juist een externe partij)
  • Wie gaat de content controleren (= heel belangrijk!!)
  • Wanneer deze content gepubliceerd moet worden en wie hier verantwoordelijk voor is

Wanneer dit duidelijk is, kun je een contentkalender samenstellen. Dit kan in een (gezamelijk) Excel-bestand, maar je kunt hier natuurlijk allerlei tools voor gebruiken.

Voordelen van een contentkalender

Door vooruit te plannen en te werken met een contentkalender, kan je je richten op het creëren van waardevolle content en hoef je minder tijd te besteden aan het bedenken van wat je nog meer kan publiceren. Hierdoor wordt het proces efficiënter en overzichtelijker, en kan je ook makkelijker samenwerken met collega’s of externe partijen. Het geeft houvast en helpt om consistent te zijn in je contentmarketingstrategie en om meer controle te hebben over wat je publiceert.