Voice Search: Zo Maak Je Jouw Website Geschikt

Voice Search

Voice Search is “the next big thing” in online marketing. Ongemerkt heeft Voice Search zijn intrede gedaan de afgelopen jaren. Ga maar eens na: je kunt het navigatiesysteem in je auto bedienen met je stem of je stelt een vraag aan Siri op je iPhone. Langzaam maar zeker gaan we steeds meer apparaten bedienen met onze stem, ook in ons huis. Enorm gemakkelijk natuurlijk, maar ook belangrijk om rekening mee te houden in je online marketing! Met deze tips is jouw site er in ieder geval klaar voor.

Wat is Voice Search precies?

De naam zegt het eigenlijk al: zoeken met je stem. Met Voice Search is het mogelijk om een vraag te stellen aan je telefoon, computer of ander slim apparaat zoals Alexa van Amazon of Google Home. Deze apparaten kunnen voor ons opdrachten uitvoeren zoals het licht aan zetten, de thermostaat te activeren of om een zoekopdracht uit te voeren op Google.

Die laatste vinden wij met name interessant omdat Voice Search de manier van zoeken behoorlijk veranderd: gebruikers gaan namelijk steeds meer zoeken via volledige zinnen in plaats van één of enkele keywords in Google. Dit veranderd ook de manier van online marketing.

Voice Search groeit snel

Ongemerkt groeit het gebruik van Voice Search erg snel. Onze telefoons zijn al langer een apparaat om tegen te praten, denk aan Siri van Apple of Google Assistant. Maar er komen ook steeds meer andere slimme apparaten welke we met onze stem kunnen bedienen. Als je het nog nooit gedaan hebt, probeer het dan eens! Je zult versteld staan van het gemak. Onderstaande Voice Search Infographic laat ook duidelijk zien dat Voice Search enorm in opmars is:Voice Search InfographicVoice Search marketing

Doordat we met Voice Search meestal een volledig zin gebruiken, wordt het dus ook steeds belangrijker om je online marketing hier meer op te richten. Normaal gesproken geven we gemiddeld 3 woorden in bij Google zonder dat we daarmee per se onze intentie blootgeven. Als we bijvoorbeeld in Google “gele zwembroek” intypen, zegt dit niet direct iets over onze intentie. We kunnen zowel op zoek zijn naar afbeeldingen van een gele zwembroek zijn feitelijk op zoek zijn naar een gele zwembroek om te kopen. Met Voice Search zijn we veel sneller geneigd op onze zoekopdracht veel vollediger, en dus gerichter, te stellen, bijvoorbeeld: “Siri, waar kan ik een gele zwembroek kopen?”.

Hiermee wordt de relevantie dus nog steeds belangrijker. Het heeft namelijk geen zin om bij deze zoekopdracht plaatjes weer te geven van Dries Roelvink in z’n gele Speedo 😉.

Hoe bereid je je website voor op Voice Search?

Zoals aangegeven veranderd de manier van zoeken van short-tail zoekopdrachten van een paar woorden naar een long-tail zoekopdracht van hele zinnen. Dit heeft natuurlijk direct invloed op je SEO en content-strategie.

De belangrijkste aanpassing zit ‘m in het feit dat je je in plaats van te focussen op één of enkele keywords, je veel meer vanuit de specifieke vraag moet gaan denken. Om je website goed voor te bereiden op Voice Search, zal je je continu moeten afvragen: geeft mijn content antwoord op de vraag die met Voice Search gesteld kan worden?

Voice Search Marketing Tips

Stel de vraag in de tekst

Een van de meest praktische tips om je website voor te bereiden is om de vraag zelf ook gewoon te stellen in je tekst. Gebruik hiervoor een overzichtelijke structuur door bijvoorbeeld te werken met titels en tussenkopjes. Vervolgens kun je hier een duidelijk antwoord op geven. Zowel kort als lang, zolang het de vraag maar beantwoord.

Overweeg een FAQ

Met de tip hierboven in het achterhoofd, kan het slim zijn om met een FAQ (Frequently Asked Questions) te werken. Hier kun je heel gericht alle mogelijke vragen zowel stellen als beantwoorden. Ook is het voor de gebruiker buitengewoon handig en gebruiksvriendelijk.

Wees kort en bondig

Voice Search is met name handig wanneer we eigenlijk bezig zijn met iets anders, bijvoorbeeld autorijden. We willen snel iets weten en dus ook snel een antwoord. Google speelt hier handig op in met aanvullende gegevens zoals een telefoonnummer of routebeschrijving of zelfs een “featured snippet”. Draai er dus niet teveel omheen en kom snel terzake.

Hieronder een voorbeeld van een antwoord Siri op de vraag “wat is content marketing”:

Voice Search Voorbeeld

Het antwoord wordt zelfs voorgelezen door mijn iPhone waardoor ik gewoon dan blijven doen wat ik deed.

Wees informeel

Feest voor iedereen die van nature in schrijftaal schrijft (waaronder ikzelf!): waar schrijven vaak erg formeel is, is spreken juist vaak informeel (zeker in Nederland). Door de tekst veel meer aan te passen op de stijl van het vragen, bereid je je website dus ook beter voor op Voice Search. Dus wees kort, bondig, vlot en dus ook persoonlijk.

Mobiel, mobiel en nog eens mobiel

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar richt je zoveel mogelijk op mobiele gebruikers. Voice Search is nu met name op mobiele apparaten een echte groeimarkt en het gebruik van mobiele apparaten groeit nog steeds ten opzichte van desktops. Wees je hiervan bewust en pas je hier op aan!

Is jouw website er klaar voor Voice Search?

Loop alles nog eens na:

  • Stel vragen!
  • Geef antwoord op deze vragen!
  • Wees kort en bondig
  • Wees informeel
  • Focus je op de mobiele gebruiker
  • Overweeg een FAQ

Ondanks dat Voice Search nog in de kinderschoenen staat, is het heel aannemelijk om te stellen dat het enorm belangrijk wordt bij online marketing. Je doet er dus goed aan om hier nu al rekening mee te houden in je strategie. Hopelijk hebben we je een zetje gegeven in de goede richting! Succes!




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *