100+ Nederlandse Uitsluitingszoekwoorden voor Google Ads (en Bing Ads)

Uitsluitingszoekwoorden zijn van essentieel belang bij een goede Google Ads (of Bing) campagne. Toch worden uitsluitingszoekwoorden (“negative keywords”) heel vaak vergeten of weet men simpelweg het bestaan er niet van. In dit artikel leggen we je uit hoe je ze effectief inzet voor jou campagne en hebben we een lijst samengesteld die je kan gebruiken in jouw advertentie account.

Wat doen uitsluitingszoekwoorden?

Uitsluitingszoekwoorden zijn specifieke woorden waarop je niet wil dat je advertentie wordt vertoond. Het is dus een hulpmiddel om de relevantie van je advertentie te vergroten en dus de kans op een onnodige klik van iemand die eigenlijk iets anders zoekt, te voorkomen.

Wij hebben bijvoorbeeld het woord “vacature” gebruikt als uitsluitingszoekwoord. Wanneer men dan zoekt op “online marketing vacature”, wordt onze advertentie niet getoond. Wanneer we “vacature” niet als uitsluitingszoekwoord hadden opgegeven en “online marketing” als breed zoekwoord hadden gebruikt, zou onze advertentie wel worden getoond (mits ons bod hoog genoeg is natuurlijk).

Voordelen van het gebruik van uitsluitingszoekwoorden

De voordelen van het gebruik van uitsluitingszoekwoorden hangen allemaal samen maar in het kort zorgt het voor relevantere advertenties en dus lagere advertentiekosten:

  1. Je advertenties zijn veel relevanter
  2. Doordat ze relevanter zijn is je CTR hoger
  3. Doordat je CTR hoger is, is je kwaliteitsscore hoger en bespaar je geld op je biedingen

Typen uitsluitingszoekwoorden

Net als bij gewone zoekwoorden kent Ads drie verschillende types uitsluitingszoekwoorden. We gebruiken het uitsluitingszoekwoord zwembroek als voorbeeld om te laten zien in welke situatie een adverentie wel of niet wordt vertoond.

Breed

Standaard staan de zoekwoorden ingesteld als brede zoekwoorden. Dit betekent dat wanneer de zoekopdracht het uitsluitingszoekwoord bevat, ongeacht in welke volgorde, de adverentie niet wordt vertoond:

zwembroek

ZoekopdrachtWordt advertentie getoond?
gele zwemkledingJA
speedo zwemkledingJA
speedo zwembroekNEE
broek zwemmen geelNEE
zwembroekNEE

“Woordgroep”

Wanneer je het zoekwoord tussen aanhalingstekens (“”) zet, wordt de advertentie niet weergegeven wanneer het zoekwoordt in dezelfde volgorde wordt gebruikt bij een zoekopdracht:

“zwembroek”

ZoekopdrachtWordt advertentie getoond?
gele zwemkledingJA
speedo zwemkledingJA
speedo zwembroekNEE
broek zwemmen geelJA
zwembroekNEE

[Exact] 

Wanneer het zoekwoord tussen rechte haakjes ([]) wordt gezet, dan wordt de advertentie niet weergegeven wanneer ook dit exacte zoekwoord wordt gebruikt als zoekopdracht. Wanneer er extra woorden bij staan, kan de advertentie wel worden weergegeven:

[zwembroek]

ZoekopdrachtWordt advertentie getoond?
gele zwemkledingJA
speedo zwemkledingJA
speedo zwembroekJA
broek zwemmen geelJA
zwembroekNEE

Uitsluitingszoekwoorden instellen (in Google Ads)

Uitsluitingszoekwoorden instellen is heel eenvoudig:

  1. Ga naar “campagnes” in het linkermenu
  2. Ga naar “zoekwoorden” in het linker submenu
  3. Klik op “uitsluitingszoekwoorden” bovenin
  4. Klik op de blauwe + linksbovenin

uitsluitingszoekwoorden

Je kunt uitsluitingszoekwoorden op twee manieren instellen:

Op campagneniveau

Wanneer je ze instelt op campagneniveau dan gelden de uitsluitingszoekwoorden voor alle advertentiegroepen in je campagne. Op dit niveau hoef je ze dus niet per advertentiegroep opnieuw in te stellen.

Op advertentiegroepniveau 

Wanneer je specifiek advertentiegroepen hebben die logischerwijs verschillende uitsluitingszoekwoorden kunnen hebben, dan stel je ze in op advertentiegroepniveau. Dit is wel iets meer werk, maar kan voor een nog betere relevantie van je advertenties zorgen!

Lijst met veelgebruikte uitsluitingszoekwoorden

Hieronder tref je een lijst met veelgebruikte uitsluitingszoekwoorden per categorie.

Let op: ga ze niet zomaar knippen en plakken maar gebruik ook even je gezonde verstand. Wat voor de één een uitsluitingszoekwoord is, is voor de andere misschien net een heel belangrijk woord op wél op gevonden te worden!

Algemeen

Gratis
Korting
Prijzen
Prijs
Kosten
Goedkoop
Review
Test
Ervaringen
Training
Opleiding
Cursus
Seks
Sex
Porno
Naakt
Boek
Tips
Nieuws
Marktplaats
Youtube
Ebay
Amazon
Facebook
Twitter
Pinterest
Snapchat
Instagram
Ebook
.pdf
.csv
.xlsx
.png
.jpeg
.jpg
Torrent
Torrents
Fout
Foutmelding
Afbeelding
Download
Icon
logo
App
Foto
Code
Hack
Crack

Informatiezoekers

Definitie
Afkorting
Betekenins
Voorbeeld
Geschiedenis
Handleiding
Wat is
Wat betekent
Wat
Wanneer
Waarom
Hoe
Onderzoek
Statistieken
Uitleg
Kaart
Blog
Infographic
Hoe maak je
Hoe doe je
Wiki
Zelf maken
Doe het zelf
DIY
Tutorial
Uitleg
Maken
Bouwen
FAQ

Werkzoekers

Baan
Vacature
Job
Functie
Baan
Stage
Werk
Salaris
Loon
Carrière
Sollicitatie
Solliciteren
CV
Recruiter
Recruitment
Headhunter
Fulltime
Parttime
Werkgevers

Landen

Het kan ook slim zijn om landen (of zelfs plaatsen) toe te voegen als uitsluitingswoord als je hier niet op gevonden wil worden. Je kunt hier een complete lijst met alle landen van de wereld vinden: landen overzicht.

Merken

Ook is het verstandig om goed na te denken of je gevonden wil worden op merken. Specifieke merken of merken van je directe concurrenten. Als men naar een specifiek merk zoekt en jouw advertenties staan er tussen, dan is je relevantie waarschijnlijk niet heel groot, met als gevolg een lagere CTR en hogere kosten. Maar ook hier geldt: soms wil je dit juist wel! Denk er in ieder geval over na.

TIP: Zelf uitsluitingszoekwoorden vinden

Je kunt ook heel eenvoudig zelf op zoek gaan naar mogelijke uitsluitingszoekwoorden voor jou campagne of advertentiegroepen. Dit doe je door te kijken naar wat gebruikers hebben gebruikt als zoekopdracht voordat ze op jouw advertenties hebben geklikt. Je kunt dit als volgt vinden:

  1. Ga naar “campagnes” in het linkermenu
  2. Ga naar “zoekwoorden” in het linker submenu
  3. Klik op “zoektermen” bovenin

Je ziet hier een compleet overzicht van alle zoekopdrachten die hebben geleid tot een klik op jou advertenties. Je kunt precies zien om welke advertentiegroep en welke advertentie het gaat en zelf wat het heeft gekost! Zoekwoorden die je wil uitsluiten kun je eenvoudig aanvinken en vervolgens “toevoegen als uitsluitingszoekwoord”. Loop deze lijst regelmatig door!

Succes!

Wil je meer van dit soort marketingvitaminen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *