SEO Basis Beginselen

SEO-Permalink-

Er is al (heeeeeeeeeeeel erg) veel geschreven over SEO, van complete A tot Z handleidingen tot kleine praktische tips. Met dit artikel behandelen we de meest belangrijke zaken welke snel te implementeren zijn en (relatief) snel resultaat opleveren. Eerst een aantal open deuren :

Open deur 1: content is king

We zullen hier niet al te ver op in gaan, maar laten we voorop stellen dat dit het allerbelangrijkste is in je SEO activiteiten. Unieke, kwalitatieve content is wat absoluut het zwaarste weegt in de waardering van zoekmachines (lees: Google…). Dus of je website nou technisch helemaal straks is, barst van de backlinks en super geoptimaliseerd is: met slechte content is het lastig om hoog te scoren in de zoekresultaten.

Open deur 2: kwalitatieve backlinks zijn van levensbelang

Ook hier is al genoeg over geschreven, maar het belang van kwalitatieve backlinks weegt anno 2015 nog steeds zwaar mee in de ranking van zoekmachines. We gaan niet te ver in op de backlinks, hier is al veel over te vinden. Waar een goede backlink in het kort aan moet voldoen:

  1. Relevantie
  2. Autoriteit
  3. Dofollow
  4. De juiste anchor (en variëteit hierin!)

Meer lezen over backlinks? Lees dan dit artikel.

Open deur 3: meten is weten!

Belangrijk bij je SEO activiteiten is om je resultaten te meten. Zorg dus dat je een goede tool hebt om je rankings te controleren. Let op: het intypen in Google en dan de resultaten bekijken is niet voldoende. Op basis van browsegeschiedenis, cookings en eerdere zoekacties kunnen de individuele resulaten beinvloeden. Zorg dus voor een onafhankelijke tool. Ben je gefocussed op 1 keyword, dan zijn er prima gratis tools. Heb je meerdere keywords voor één domein, of wil je zelfs meerdere keywords voor meerdere domeinen monitoren, gebruik dan een ranktracker. Deze meet periodiek en objectief de positie van de geselecteerde keywords in de zoekmachines. De tools die wij graag gebruiken zijn:

Naast de positie van de keywords zijn natuurlijk ook je backlinks van belang om goed te monitoren. Ook hiervoor zijn verschillende gratis en betaalde tools beschikbaar. Deze gebruiken wij:

SEO: de basis

Gebruik je WordPress? Alle basisonderdelen worden samengevat in de must-have WordPress SEO plugin van Yoast. Vergeet deze dus niet te installeren! 

Gebruik unieke titels

De titel van een pagina of bericht is een zeer belangrijk onderdeel bij de SEO van je website. Het is niet alleen het hoofd van de pagina, maar ook het eerste wat men ziet in de zoekresultaten:

SEO-Titel

Zorg er dus voor dat de titel de lading dekt, én pakkend is. Immers, dit is het eerste wat men ziet en moet dus zorgen voor verkeer naar je site. Daarnaast is het een feit dat Google meer gewicht toekent aan woorden die vooraan in de titel (en alinea’s) staan.

Zorg voor de juiste URL-structuur en permalinks

Het is belangrijk om de juiste URL-structuur aan te houden en om hier consequent mee om te gaan. De permalink is daarnaast ook onderdeel van de zogenaamde SERP, en dus iets wat men als eerste ziet in de zoekmachine:

SEO-Permalink-

Tegenwoordig staat WordPress standaard ingesteld met de ‘postname’ als permalink. Vanuit SEO oogpunt is dit een prima benadering. Bij websites met veel content is het aan te raden om er meer structuur in aan te brengen door bijvoorbeeld ook de ‘category-id’ toe te voegen. Je kun de structuur van de permalinks veranderen onder: Instellingen -> Permalinks.

Zie ook WordPress codex.

Gebruik de juiste meta-descriptions

Ook je meta description is iets wat de zoeker in Google als eerste ziet in de zoekresultaten:

SEO-omschrijving

Deze moet dus relevant én pakkend zijn. De titel, permalink en meta description samen is dus het allerbelangrijkste instrument om zowel de zoekmachine als de bezoeker te voorzien van informatie.

Optimaliseer je afbeeldingen

Naast het feit dat je er voor moet zorgen dat je afbeeldingen niet te groot zijn (dit gaat ten koste van de site snelheid), moet je ook je afbeeldingen optimaliseren voor de zoekmachines. Dit kan eenvoudig door afbeeldingen te voorzien van een heldere titel en een zogenaamde ‘alt-tag’.

Gebruik een XML-sitemap

Een XML sitemap is een absolute must om je website op een gestructureerde manier aan te bieden aan zoekmachines. Zorg er dan ook voor dat je een XML-sitemap hebt én dat je deze via Search Console aan je website koppelt.

En verder?

Zoals aangegeven is dit een snelstart handleiding met daarin de meest essentiële zaken voor een beter scorende website welke je snel kunt toepassen en welke op zowel korte als lange termijn zeer effectief zijn. Mis je nog zaken in dit beknopte overzicht? Laat dan een reactie achter!

Wil je nog dieper op de materie in gaan en ook de meer technische zaken aanpakken? Neem dan even een kijkje bij het complete overzicht van Joost de Valk.




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *