Local SEO: Wordt Lokaal Gevonden in 8 Stappen

Local SEO: Wordt Lokaal Gevonden in 8 Stappen

In ander vorig artikel hebben we de belangrijkste Local Search Ranking Factoren uiteengezet. Echter, naar aanleiding van dat artikel hebben we heel veel vragen gekregen over wat je nu precies moet doen om in ieder geval een goede basis neer te zetten voor Local SEO. Met dit artikel helpen we je hiermee op weg in 8 stappen.

Maar voordat je begint stampen we het er nogmaals in: zorg vooral dat je relevant bent (en natuurlijk origineel). Google wordt steeds slimmer en kan steeds beter bepalen wat op welk moment de beste resultaten zijn voor een bepaalde gebruiker op een bepaald moment en op een bepaalde plek.

Stap 1: Google Mijn Bedrijf

Misschien een open deur, maar het hebben van een complete listing in Google Mijn Bedrijf is een absolute must en het belangrijkste fundament bij Local SEO. Dus ook al heb je nog helemaal niets gedaan op het gebied van Local SEO, dit is absoluut het beste startpunt. En met een goede listing bedoelen we dat je in ieder geval de volgende zaken hebt ingevuld:

  • Het adres (logisch, maar ook ESSENTIEEL!); dit adres moet tevens geverifieerd zijn;
  • Er zijn relevantie keywords gebruikt in de bedrijfsnaam (niet te spammy!);
  • Er is een korte omschrijving van het bedrijf ingevuld (liefst met relevante keywords);
  • De juiste categorie is geselecteerd;
  • De link naar de website is correc ingevuld;
  • De openingstijden zijn ingevuld.

Eigenlijk is het heel simpel: zorg gewoon voor een compleet en correct ingevuld profiel!

Net als bij gewone SEO zijn links ook voor Local SEO erg belangrijk of beter: cruciaal. Niet alleen voor de “Snack Pack”, de eerste 3 of 5 lokale resultaten met een kaartje erbij, maar juist ook daaronder.  Waarbij in de beginjaren van SEO met een paar linkjes eenvoudig een nummer 1 positie geregeld kon worden, is dat vandaag de dag wel anders. Maar links zijn dus nog steeds één van de belangrijkste factoren voor de Google rankings.

Maar pas goed op; het algoritme van Google is super geavanceerd en verkeerde technieken kunnen grote gevolgen hebben. Wanneer je gaat backlinken, let dan op het volgende:

Autoriteit en kwaliteit: het is belangrijk dat je alleen backlinks verzameld die een bepaalde autoriteit vertegenwoordigen. Spammy sites of sites die een slechte reputatie hebben wil je liever niet en kunnen je rankings nagatief beinvloeden.

Aantal links: ook al komen er steeds meer ranking factoren bij en wordt het algoritme van Google steeds slimmer, het aantal links is nog steeds een belangrijke pijler. Let er wel op dat de kwaliteit niet uit het oog verliest (zie punt hierboven).

Anchor text: net als de autoriteit en het aantal links, is de anchortext (de klikbare tekst van een link) nog steeds erg belangrijk en helpt het Google de context en relevantie van je site te bepalen. Let hier vooral op dat er voldoende diversiteit zit in anchortext. Teveel dezelfde anchors werken weer negatief.

Stap 3: On-Page Optimalisatie

Net als backlinks blijven ook de On-Page factoren zoals titels, koppen, tekst en meta-tags, een belangrijk onderdeel voor Google om de relevantie van je site te bepalen. In het specifieke gebied van Local SEO is het dan ook van belang om goed te kijken naar de adres- en telefoongegevens.

Natuurlijk moet je de pagina’s niet volstoppen met locatiegerelateerde gegevens, maar af en toe noemen op een relevante plek is zeker aan te raden. Zaken waar je op moet letten:

Pagina titel (<title>): één van de belangrijkste plekken om ervoor te zorgen dat je bedrijfsnaam en locatie goed worden weergegeven

Meta omschrijving (<meta name=”description”>): een korte omschrijving van de pagina (verschilt dus per pagina!). Raadzaam om hier ook zeker de bedrijfsnaam en de locatie in te voegen.

Subtitels (<h2>, <h3>etc.): gebruik subtitels om de content te organiseren en zorg ook voor een relevant gebruik van de titels. Dus niet te pas en te onpas de locatie in de titels stoppen.

Pagina URL: wanneer het relevant voor de pagina is, is het zeker aan te raden om ook de locatie te gebruiken in de URL van de pagina.

Alt texts (<alt=”omschrijving”>): ook in de alt-tags van afbeeldingen kun je af en toe de locatie of het telefoonnummer gebruiken.

BELANGRIJK: Pas vooral op dat het er niet te dik bovenop ligt en zorg er vooral voor dat wat je doet relevant is. 

Stap 4: “Citations”

Citations zijn vermeldingen op andere websites. Een goede citation bevat exact dezelfde gegevens zoals die ook in Google Mijn Bedrijf zijn opgegeven. Met Citations is het voor Google mogelijk om deze gegevens te verifiëren bij andere bronnen. Denk hierbij aan sites zoals De Telefoongids, Telefoonboek, Yelp of specifieke directory’s zoals Iens (restaurants) en Tripadvisor (toerisme). Maar denk ook aan review sites en social media profielen.

Google crawlt dergelijke sites regelmatig en zelfs zonder een link naar de website, is Google in staat om de informatie aan elkaar te linken en te verifiëren.

Nogmaals: consistentie is key: zorg dat de gegevens overal gelijk zijn! Identieke gegevens op verschillende locaties is voor Google een belangrijk gegeven dat het bedrijf ook daadwerkelijk op die locatie zit.

Stap 5: Reviews

Online reviews zijn belangrijk voor je algehele reputatie. Immers, tevreden klanten zijn nog steeds de allerbeste reclame. Online reviews worden ook steeds belangrijker bij het ranken in zoekmachines . Bij Local SEO zijn ze nog relevanter, omdat de Snack Pack ook je review score weergeeft:

Wil je echt bouwen aan je online reputatie en logischerwijs beter scoren in Google, dan zul je ervoor moeten zorgen dat jou (tevreden) klanten een review over je schrijven. Het mooiste is dat ze dit rechtstreeks via Google doen, maar het kan natuurlijk ook via partijen zoals Trustpilot of Feedbackcompany.
Een aantal tips bij het verzamelen van reviews:

  • Zet nep-reviews uit je hoofd; deze doen meer kwaad dan goed. Je loopt zelfs het risico om een penalty van Google te krijgen. Dan kun je het helemaal vergeten in Google!
  • Schrijf ook zelf geen reviews en laat ook medewerkers geen reviews schrijven. Het is niet alleen slecht, het staat ook nog eens stom als (potentiële) klanten dit zien.
  • Wat er ook gebeurd: je kunt altijd een keer een slechte review krijgen. Dit maakt op zich niet uit. Het gaat er echter wel om hoe je hiermee om gaat. Als jij op een goede (of ludieke) manier een oplossing bedenkt, kun je je reputatie er zelfs door verbeteren.

Lees hier meer over het verzamelen van reviews: Online Reviews: Zo Krijg Je Er Meer!

Stap 6: Gebruikersgedrag

Gebruiksgedrag en de gebruikerservaring is al een aantal jaren een belangrijke ranking factor bij SEO. Logisch dat het ook meespeelt in Local SEO. De belangrijkste gegevens over het gebruiksgedrag zijn:

Click-through rate (CTR): hoe vaak iemand daadwerkelijk op de link in Google klikt ten opzichte van het aantal zoekopdrachten (of weergaven). Hoe vaker mensen klikken, hoe relevanter de pagina voor Google lijkt te zijn.

Bounce rate: dit is het percentage van bezoekers wat de website direct weer verlaat nadat het de link in Google heeft aangeklikt (er vindt dus geen interactie op de site plaats). Hoewel deze parameter omstreden is of deze wel daadwerkelijk bepalend is voor de ranking, noemen we ‘m toch.

Mobile clicks to call: het aantal keren dat mobiele gebruikers op de “Bel” knop klikt in de Snack Pack (zie afbeelding hieronder). Immers, wanneer mensen direct willen bellen, kan Google aannemen dat het een relevant is. Check-ins: Google gebruikt het aantal check-ins op een bepaalde locatie ook. Immers, wanneer mensen “inchecken” in een bepaalde locatie, willen ze er dus graag mee geassocieerd worden.

Over het algemeen heeft het gebruiksgedrag een directe relatie tot de relevantie van de pagina (daar is ‘ie weer!). Daarnaast is het natuurlijk een goed idee om de algehele gebruikerservaring te verbeteren. Denk hierbij aan een geoptimaliseerde website voor mobiel en vooral een snelle website (lees ook dit artikel: Waarom Een Snelle Website Belangrijk is).

Stap 7: Personalisatie

In tegenstelling tot een aantal jaren geleden, krijgt iedere gebruiker weer een ander resultaat in Google gepresenteerd. Door het gebruik van cookies, eerdere zoekopdrachten, apparaatgegevens en nog een hele berg meer informatie (tja, Google weet nu gewoon alles van ons…), worden de zoekresultaten voor iedere gebruiker gepersonaliseerd en geoptimaliseerd. Voor Local SEO is er één hele belangrijke factor: namelijk de actuele locatie van de gebruiker.

En daarnaast is er in het geval van mobiel gebruik (en dus een wisselende locatie) erg belangrijk dat je site geoptimaliseerd is voor mobiel. Trouwens, als je dat vandaag de dag nog niet hebt gedaan, adviseren we je om daar vandaag nog mee te beginnen!

Stap 8: Sociale betrokkenheid

Hoewel de relevantie van sociale betrokkenheid of “social engagement” als ranking factor door velen in twijfel wordt getrokken, noemen we het toch even. Er is online veel discussie over de relevantie, maar wij adviseren je hier om af te gaan op “gezond boeren verstand”. Sociale kanalen kunnen zeker wat toevoegen en zeggen in zekere zin ook wat over je online aanwezigheid. De zogenaamde “social proof” is wat ons betreft wel belangrijk, indien deze relevant is.
Het heeft echter geen zin om een fanbase op Facebook op te bouwen als je daar helemaal niets doet of nergens op reageert. Dat geldt eigenlijk voor alle social media kanalen. Bedenk goed waar jou (mogelijke) klanten zitten en zorg dat jij betrokken bent bij/met hen!

Tip in tip: het is altijd goed om dingen net even wat anders aan te pakken dan anderen. Daarom een bonustip: ga aan de slag met Voice Search. Voice Search wordt steeds belangrijker en in 2020 was maar liefst 40% van alle zoekopdrachten wereldwijd gebaseerd op voice search.

Dat betekent dat we allang niet meer 100% moeten focussen op het ranken van bepaalde keywords, maar vooral ook een specifieke vraag kunnen beantwoorden. Dit doet nog lang niet iedereen goed. Doe hier je voordeel mee! Lees hier hoe jij jouw site kunt voorbereiden op voice search

Tot slot

SEO en Local SEO blijven ingewikkelde, maar zeer interessante onderwerpen. Hopelijk hebben we je met deze 8 stappen een zet in de goede richting gekregen om jouw bedrijf beter te laten presteren in Google. Wees je er ook van bewust dat je nooit echt klaar bent met SEO. Zoekmachines veranderen continu, net als onze technieken en behoeftes. Zorg er dus voor dat je altijd op de hoogte bent (schrijf je ook vooral in op onze Marketingvitaminen!) en dat je je snel kunt aanpassen.

Het enige wat ons nu nog rest is: ga aan de slag en veel succes. En mocht je hulp nodig hebben, neem dan gerust contact met ons op.

blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws, tips en nieuwe blogs direct in je mailbox. Je kunt ons ook volgen via:


Laat dit veld blanco

Plaats een reactie