Guerrilla Marketing Voorbeelden

guerrilla-marketing-voorbeelden

Guerrilla Marketing is een manier om met een beperkt marketingbudget een groot resultaat te bereiken. De belangrijkste kernwoorden die bij guerrilla marketing passen zijn: creatief, snel en effectief. Een groot verschil met traditionele marketingcampagnes is dat er bij Guerrilla Marketing vaak gebruik wordt gemaakt van een netwerk- of viraal effect onder het publiek; gratis publiciteit. Om dit te bereiken zijn creatieve en vaak ludieke acties nodig waarbij een sterk “wow!”-effect wordt gecreëerd welke aanzet tot delen. In dit artikel laten we je een paar toffe Guerrilla Marketing voorbeelden zien.

Waarom Guerrilla Marketing?

Een willekeurig persoon ziet dagelijks gemiddeld zo’n 5000 marketingberichten/-acties per dag. Juist ja. 5000. Het wordt dus wel heel erg lastig om boven het maaiveld uit te steken. Traditionele marketing is simpelweg sterk verzadigd. En hoe steek je precies boven het maaiveld uit? Door creatief te zijn en advertenties niet op advertenties te laten lijken. Dit kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de actualiteit en trending topics. Maar bijvoorbeeld ook door gebruik te maken van de bestaande omgeving. Of zelfs van de merkwaarde van je concurrent!

Voor grote merken is Guerrilla Marketing een absolute must om hun merkwaarde te behouden. Voor kleine organisaties is het vaak de enige manier om met een beperkt budget een maximaal resultaat te behalen.

Oorsprong term “Guerrilla Marketing”

De term Guerrilla Marketing stamt af van het Spaanse woord “guerrilla”; “strijd van ongeregelde troepen”. Het duidt op een manier van oorlog voeren waarbij kleine, ongeorganiseerde groepen strijders veel grotere groepen weten te verslaan. Wanneer je dit doortrekt naar de hedendaagse marketing, zijn het dus de kleine bedrijven/budgetten die proberen de grote bedrijven/budgetten te verslaan. Echter zijn het niet alleen de kleine organisaties die guerrilla marketing inzetten: ook grotere organisaties zien in dat deze vorm van marketing soms vele malen effectiever is dan traditionele campagnes.

Guerrilla Marketing Voorbeelden

We hoeven je niet uit te leggen dat het internet vol staat met leuke Guerrilla Marketing voorbeelden (eeeeh…. Google?), maar we hebben hier toch een aantal persoonlijke favorieten verzameld.

Heb je zelf iets tofs gezien? Gebruik de comments of stuur ons een berichtje!

Creatief

Bij Guerrilla Marketing draait het vooral om creativiteit. Het zijn vaak simpele, maar o zo doordachte uitingen. Hieronder een aantal hele creatieve voorbeelden:

Free Air GuitarAxe Marketing

3M Marketing

Gebruik van de bestaande omgeving

Een mooie manier om Guerrilla Marketing te gebruiken is door gebruik te maken van de bestaande omgeving zoals bushokjes, roltrappen, lantaarns, de weg, bestaande tekens etc. Soms ligt het voor de hand, soms moet je echt heel creatief zijn. Maar onthoud: alles wat er al is, hoef je niet uit te vinden.

Jeep Parking

mcdonalds Guerrilla Marketing Voorbeeld

Lipton Louvre

Mini Guerrilla Marketing

guerilla-marketing-campaigns

Optisch bedrog

guerrilla-marketing-voorbeelden

Kitkat Marketing

Shark-Week-Guerrilla-Marketing

VW Golf Reclame

Guerrilla Marketing Fitness

Gebruik van een concurrent

Fedex Guerrilla Marketing

Fedex Guerrilla Marketing 2

Gebruik de actualiteit

Door gebruik te maken van de actualiteit kun je eenvoudig “meeliften” op populaire (gespreks)onderwerpen. Haak bijvoorbeeld in op de seizoenen of de feestdagen maar ook dagen zoals Vaderdag, Moederdag, Valentijdsdag, Blue Monday of de dag van de XXX.

Mini Reclame

Zelf aan de slag met Guerrilla Marketing

Geniaal toch? Sommige zijn zo simpel of creatief dat je niet anders kunt concluderen dat het een geslaagde actie is. Een goed uitgevoerde actie kan dan ook een flinke positieve boost geven aan het imago van de adverteerder. Zeg nou zelf: dit is toch veel gaver dan een eenzijdige TV-reclame of een reclamebord langs de weg? Dit soort ludieke campagnes zorgen er voor dat merken blijven hangen en dat men eerder geneigd is het te gaan delen met anderen. Dus waar wacht je op?

Succes!

 




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *