Guerilla Marketing Voorbeelden

Guerilla Marketing Voorbeelden

Guerilla Marketing is een manier om met een beperkt marketingbudget een groot resultaat te bereiken. De belangrijkste kernwoorden die bij guerrilla marketing passen zijn: creatief, snel en effectief. Een groot verschil met traditionele marketingcampagnes is dat er bij Guerrilla Marketing vaak gebruik wordt gemaakt van een netwerk- of viraal effect onder het publiek; gratis publiciteit. Om dit te bereiken zijn creatieve en vaak ludieke acties nodig waarbij een sterk “wow!”-effect wordt gecreëerd welke aanzet tot delen. In dit artikel laten we je een paar toffe Guerrilla Marketing voorbeelden zien.

Waarom Guerilla Marketing?

Een willekeurig persoon ziet dagelijks gemiddeld zo’n 5000 marketingberichten/-acties per dag. Juist ja. 5000. Het wordt dus wel heel erg lastig om boven het maaiveld uit te steken. Traditionele marketing is simpelweg sterk verzadigd. En hoe steek je precies boven het maaiveld uit? Door creatief te zijn en advertenties niet op advertenties te laten lijken. Dit kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de actualiteit en trending topics. Maar bijvoorbeeld ook door gebruik te maken van de bestaande omgeving. Of zelfs van de merkwaarde van je concurrent!
Voor grote merken is Guerrilla Marketing een absolute must om hun merkwaarde te behouden. Voor kleine organisaties is het vaak de enige manier om met een beperkt budget een maximaal resultaat te behalen.

Oorsprong term “Guerilla Marketing”

De term Guerilla Marketing stamt af van het Spaanse woord “guerilla”; “strijd van ongeregelde troepen”. Het duidt op een manier van oorlog voeren waarbij kleine, ongeorganiseerde groepen strijders veel grotere groepen weten te verslaan. Wanneer je dit doortrekt naar de hedendaagse marketing, zijn het dus de kleine bedrijven/budgetten die proberen de grote bedrijven/budgetten te verslaan. Echter zijn het niet alleen de kleine organisaties die guerilla marketing inzetten: ook grotere organisaties zien in dat deze vorm van marketing soms vele malen effectiever is dan traditionele campagnes.

Guerilla Marketing Voorbeelden

We hoeven je niet uit te leggen dat het internet vol staat met leuke Guerilla Marketing voorbeelden (eeeeh…. Google?), maar we hebben hier toch een aantal persoonlijke favorieten verzameld.

Heb je zelf iets tofs gezien? Gebruik de comments of stuur ons een berichtje!

Creatief

Bij Guerilla Marketing draait het vooral om creativiteit. Het zijn vaak simpele, maar o zo doordachte uitingen. Hieronder een aantal hele creatieve voorbeelden:

Free-Air-Guitar (1)
Axe-Marketing (1)
3M-Marketing (1)

Gebruik van de bestaande omgeving

Een mooie manier om Guerilla Marketing te gebruiken is door gebruik te maken van de bestaande omgeving zoals bushokjes, roltrappen, lantaarns, de weg, bestaande tekens etc. Soms ligt het voor de hand, soms moet je echt heel creatief zijn. Maar onthoud: alles wat er al is, hoef je niet uit te vinden:

Jeep-Parking
Guerilla Marketing
guerilla-marketing-campaigns (1)

Optisch bedrog

Kitkat-Marketing (1)
Guerrilla-Marketing-1 (1)

Gebruik van een concurrent

Voor wie niet bang is voor wat controverse, kun je ook nog gebruik (of misbruik…) van je concurrent maken zoals in onderstaande voorbeelden:

Fedex-Guerrilla-Marketing (1)
Fedex-Guerrilla-Marketing-2-1536x924

Gebruik de actualiteit

Door gebruik te maken van de actualiteit kun je eenvoudig “meeliften” op populaire (gespreks)onderwerpen. Haak bijvoorbeeld in op de seizoenen of de feestdagen maar ook dagen zoals Vaderdag, Moederdag, Valentijdsdag, Blue Monday of de dag van de XXX.

Mini Guerilla Marketing

Zelf aan de slag met Guerilla Marketing

Geniaal toch? Sommige zijn zo simpel of creatief dat je niet anders kunt concluderen dat het een geslaagde actie is. Een goed uitgevoerde actie kan dan ook een flinke positieve boost geven aan het imago van de adverteerder. Zeg nou zelf: dit is toch veel gaver dan een eenzijdige TV-reclame of een reclamebord langs de weg? Dit soort ludieke campagnes zorgen er voor dat merken blijven hangen en dat men eerder geneigd is het te gaan delen met anderen. Dus waar wacht je op?

blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws, tips en nieuwe blogs direct in je mailbox. Je kunt ons ook volgen via:


Laat dit veld blanco

Plaats een reactie