Zoekwoordanalyse

Zoekwoordanalyse: waar zoeken jouw (potentiële) klanten naar?

Met zoekwoordanalyse breng je duidelijk in kaart welke zoekwoorden jouw (potentiële) klanten online gebruiken om te vinden wat ze zoeken. Je hebt hier natuurlijk wel een idee van, maar weet jij precies hoe vaak er de voor jouw belangrijkste zoekwoorden worden ingetoetst op Google? Met een gedegen zoekwoordanalyse worden alle woorden en zoekvolumes in kaart gebracht en wordt ook meteen gekeken naar de mogelijkheden en kansen.

Zoekwoordanalyse is de basis voor online marketing

Voordelen zoekwoordanalyse

  • Weet hoe vaak er op bepaalde woorden en termen wordt gezocht
  • Ook minder voor de hand liggende zoekwoorden ontdekken
  • Bepaal op welke woorden geïnvesteerd moet worden (zowel met SEO als SEA)

Er zijn veel verschillende tools die je kunnen helpen bij het doen van een zoekwoordanalyse. Echter gaat het vooral om de manier waarop je deze tools gebruikt. Daarnaast is het vaak een combinatie van harde gegevens zoals zoekvolume, conversieratio’s, webstatistieken en wat meer gevoelsmatige input. Onze zoekwoordanalyse bestaat uit 4 stappen:

Echter, voordat we beginnen stellen we eerst een belangrijke vraag: wat is het doel? Zonder duidelijk doel kunnen we niets, dus voordat we überhaupt aan de slag gaan, zorgen we eerst dat ons gezamenlijke doel duidelijk is.

1. Inventariseren

We beginnen eerst met het verzamelen van een aantal voor de hand liggende zoekwoorden en welke zoekwoorden converteren het beste? Maar we kijken ook naar de markt: wat zijn vaak gebruikte woorden in de markt en wat doen concurrenten? Wat zijn trends volgens Google? We kijken ook naar andere landen (indien van toepassing): hoe doen ze het daar?

2. Analyseren

Nadat we de belangrijkste zoekwoorden in kaart hebben gebracht, gaan we deze verder analyseren. We kijken naar het zoekvolume, de concurrentie en de “moeilijkheid” van de zoekwoorden. Maar we kijken ook naar suggesties en proberen minder voor de hand liggende, maar wel effectieve zoekwoorden  te vinden.

Ook kijken we naar de huidige resultaten om tot een goede 0-meting te komen. Deze dient als basis om in een later stadium de resultaten te kunnen meten.

3. Categoriseren

Op basis van de inventarisatie en analyse, worden de zoekwoorden onderverdeeld in de volgende categorieën:

  1. Topzoekwoorden
  2. Secundaire zoekwoorden
  3. Tertiaire zoekwoorden
  4. Long-tail zoekwoorden

Extra stap: uitsluitingszoekwoorden

Een vaak vergeten onderdeel zijn de uitsluitingszoekwoorden. Op welke woorden wil je absoluut niet gevonden worden? Denk bijvoorbeeld aan toevoegingen als “gratis” of “download”. Door de inzet van deze zogenaamde uitsluitingszoekwoorden kun je je zoekwoorden nog specifieker en relevanter maken. Lees hier meer over uitsluitingszoekwoorden.

4. Strategie & implementatie

In deze stap leggen we vast hoe we omgaan met de vastgestelde data. We kennen een prioriteit toe aan de zoekwoorden en bepalen zo de korte en lange termijn strategie. Ook kijken we naar de structuur van de website: voldoet deze of moeten hier ook wijzigingen in worden aangebracht. Tot slot kijken we of de bestaande content gebruikt kan worden of dat er nog content gecreëerd moet worden.

5. Monitoren & bijsturen

Hulp nodig bij zoekwoordanalyse?

Gratis Quickscan

Benut jij al je kansen online? Laat ons jou online propositie geheel vrijblijvend scannen.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies en onze privacyverklaring. Meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten