Google Ads

Online Adverteren met Google Ads.

Google Ads is met afstand het grootste platform om online te adverteren. Wist je trouwens dat alles wat Google doet, in het belang is van Google Ads? Meer dan 90% van alle inkomsten van Google komt namelijk uit Google Ads! Beginnen met online adverteren begint dan ook vaak hier.

Google Ads is niet alleen het grootste advertentieplatform, maar ook met meest veelzijdige. Binnen Google Ads kun je op de volgende manieren adverteren:

We leggen ze hieronder stuk voor stuk uit.

Adverteren in de zoekresultaten

Dit is de meest voorkomende manier om te adverteren met Google Ads; een gebruiker typt een zoekopdracht en Google toont de resulaten. Binnen deze resultaten is een (groot) deel van de ruimte gereserveerd voor advertenties. Zie het voorbeeld hieronder:

Google Ads Adverteren

De eerste vier resultaten (soms zijn dit er minder) zijn de standaard tekstsadvertenties die iedereen kan maken. De resultaten aan de rechterzijde zijn de zogenaamde Google Shopping advertenties; dit zijn directe weergaven van producten uit een bepaalde productcatalogus van een webshop. Op mobiel zijn deze Google Shopping advertenties nog prominenter aanwezig. Hier komen we later op terug.

Op een mobiele telefoon zien de resultaten er zo uit:

Google Ads MobileAdverteren met Google Ads verloopt altijd via een veiling. Dat wil zeggen: iedere keer dat er een zoekopdracht wordt uitgevoerd op Google, start er een veiling onder alle adverteerders die op het ingevoerde zoekwoord (of zoekwoorden) gevonden willen worden. Op basis van een aantal factoren, bepaalt Google hoe en waar een bepaalde advertentie wordt weergegeven. Dit is onder andere afhankelijk van de hoogte van het bod, de relevantie van de pagina voor het zoekwoord, de kwaliteit van de landingspagina en de Click-Through Rate (CTR).

Daarnaast heb je als adverteerde de mogelijkheid zelf een aantal zaken in te stellen zoals het budget, tijdstip waarop de advertenties moeten worden weergegeven, taal van de gebruiker en kun je bepaalde gebieden of steden aanwijzen.

Google brengt pas kosten in rekening wanneer er daadwerkelijk op de advertentie geklikt wordt. Dit wordt ook wel het “Cost-Per-Click” of CPC model genoemd. Afhankelijk van de branche, concurrentie en locatie kun je bij Google al kliks inkopen vanaf een paar eurocent, oplopend tot enkele tientallen (!) euro’s per klik in zeer concurrerende en lucratieve branches.

Adverteren binnen het Display Netwerk

Adverteren binnen het Display Netwerk van Google is vergelijkbaar met het adverteren in de zoekresultaten. Het grootste verschil zit in de plek waar de advertenties worden weergegeven: dit is namelijk niet op Google zelf, maar op andere websites. Website eigenaren kunnen advertentieruimte beschikbaar stellen via Google Adsense. Zodra bezoekers op deze advertenties klikken, ontvangt de website eigenaar een deel van de inkomsten uit de veiling. Je hebt dit soort banners ongetwijfeld wel eens gezien:

Adverteren Display NetwerkEen ander groot verschil is de advertentievorm: in plaats van tekstadvertenties kun je binnen het Display Netwerk ook met afbeeldingen of video’s adverteren. Doordat er honderdduizenden websites zijn die van deze advertentieruimte verkopen, is het Display Netwerk van Google enorm. Adverteren in het Display Netwerk is ook erg interessant voor remarketing, waar we nu verder op in gaan.

Google Shopping

De naam zegt het eigenlijk al, maar met adverteren op Google Shopping is het mogelijk om direct te adverteren met producten uit een online catalogus. Wanneer men zoekt op een bepaald product of een bepaald merk, is het voor adverteerders mogelijk om direct met een visuele advertentie in het oog te springen. Het voorbeeld op een desktop hebben we je hierboven al laten zien, om mobiele apparaten zijn Google Shopping advertenties nog dominanter aanwezig:

Google ShoppingOm Google Shopping advertenties te kunnen aanmaken dien je een productcatalogus te uploaden of te koppelen aan je Google Ads account (dit wordt de Datafeed genoemd). Google maakt hierbij gebruik van een standaard format met daarin de belangrijkste gegevens van het product zoals een afbeelding, de prijs, titel, korte omschrijving en eventuele reviews. Om een datafeed te kunnen inladen heb je naast een Ads account ook een Google Merchant account nodig om de producten te beheren.

Remarketing advertenties

Adverteren binnen het Display Netwerk is dus interesant voor remarketing campagnes. Maar wat is remarketing precies? Met remarketing richt je je op bezoekers die jouw website al eens eerder hebben bezocht (maar nog geen actie hebben ondernomen zoals het doen van een aankoop. Door gebruik te maken van een cookie, kan Google bijhouden welke websites en pagina’s een bepaalde gebruiker heeft bezocht. Deze gebruiker kan vervolgens worden opgenomen in een doelgroep om deze via het Display Netwerk gerichte advertenties te tonen.

Je bereikt hiermee dus potentiele klanten die al interesse hebben getoont in jou product, dienst of bedrijf. Erg handig, want een hoe marketing de afgelopen jaren ook flink is veranderd; herhaling blijft nog steeds de kracht van adverteren.

Je hebt het ongetwijfeld zelf wel eens ervaren: je zocht een specifiek product en later worden op andere websites advertenties weergeven met datzelfde product. Probeer het zelf maar eens door in Google te zoeken op “Hotel Amsterdam”. Ga daarna eens naar Marktplaats, Hotmail of AD. Grote kans dat je nu advertenties te zien krijgt van hotels in Amsterdam. Dat is nu precies remarketing.

Schematisch ziet het principe van remarketing er zo uit:

Google Remarketing

Adverteren binnen Youtube

Je kunt natuurlijk ook adverteren op Youtube. Na de gewone zoekmachine van Google de grootste online zoekmachine. Youtube is onderdeel van Google, dus het adverteren binnen Youtube kan gewoon via je Google Ads-account.

Adverteren op Youtube kan op verschillende manieren:

  • Instream
  • Bumper
  • Discovery
  • Display

Instream

Youtube Instream advertenties zijn videoadvertenties die vooraf of tijdens een Youtube filmpje worden afgespeeld. De advertenties kunnen na 5 seconden door de gebruiker worden overgeslagen, dus het is van essentieel belang dat de boodschap binnen deze 5 seconden duidelijk is.

De betaling van Instream advertenties gaat op basis van Cost Per View (CPV). Een view wordt pas berekend wanneer de gebruiker minimaal 30 seconden van de advertentie heeft gezien of, wanneer de advertentie korter is dan 30 seconden, de hele advertentie wordt afgekeken. Bevat de advertentie een interactief element zoals een link dan wordt een view ook berekend wanneer deze wordt aangeklikt.

instream

Bumper

Bumper ads lijken erg op Instream ads en zijn ook op basis van een videoadvertentie. Grootste verschillen met de Instream advertentie zijn dat een Bumper advertentie maximaal 6 seconden duurt en niet zijn over te slaan door de gebruiker. De betaling/bieding is op basis van 1000 views (CPM of Cost Per Mille).

bumperads

Zowel Instream als Bumper ads werken op mobiele apparaten exact hetzelfde.

Discovery

Discovery ads zijn verschillende typen advertenties die gerelateerd zijn aan het onderwerp van de video die de gebruiker kijkt. Discovery ads zijn dus ook videoadvertenties en zijn er in drie soorten:

1: Advertenties in de zoekresultaten

Indisplay zoekresultaten

2: Video overlay (soort video suggestie)

Overlay advertentie

3: Boven de gerelateerde video’s

Gerelateerd

Op mobiele apparaten is de weergave van Discovery ads net even anders, maar wel vergelijkbaar:

trueview discovery ads mobielBij Discovery ads worden enkel kosten in rekening gebracht als de gebruiker er op klikt en verloopt ook weer via de bekende veilingmethodiek.

Display

Display ads zijn de banners die via het Google Display Netwerk ingeregeld kunnen worden en wordt op twee plekken weergegeven op Youtube.

  1. In een banner (300×250) aan de rechterkant naast de video (alleen op desktops zichtbaar!)
  2. Als tekstadvertentie onder de video

youtube displayAdverteren binnen Gmail (tip!)

Een relatief nieuwe plek om te adverteren met Google Ads is binnen Gmail. Ook wel Gmail Sponsored Promotions (GSP) genoemd. Met GSP wordt het mogelijk om gebruikers te targeten binnen hun Gmail postvak, zonder dat je het email adres hoeft te hebben. Je kunt gebruikers, net als bij de andere advertentiemethodes, targeten op geslacht, locatie, taal, device etc.

Omdat GSP nog niet heel bekend is onder adverteerders, is dit een hele interessante methode voor veel ondernemers.

Gmail adverteren

Tot slot: adverteren met Google Ads, zelf doen of uitbesteden?

Zoals je ziet zijn de mogelijkheden om te adverteren met Google Ads enorm uitgebreid. Google zou Google niet zijn als ze er niet een hele gebruiksvriendelijke interface van hadden gemaakt. Wanneer je er zelf een beetje tijd in stopt, is het relatief eenvoudig om zelf verschillende Google Ads campagnes te lanceren. Sterker nog: zo zijn wij er ooit ook mee begonnen.

Dus wanneer je echt het onderste uit de kan wil halen, doe je er goed aan om eens te sparren met een Google Ads specialist. Die kan je campagnes wellicht wat bijsturen of hier en daar bruikbare tips geven. Geef je maandelijks een substantieel budget uit aan Google Ads, dan zou je erover na kunnen denken om het hele campagnebeheer uit te besteden. De kennis in eigen huis halen is natuurlijk ook een optie!

Succes!

adverteren-met-Google-Ads

Voordelen Google Ads

  • Grootste advertentieplatform
  • Enorm veel advertentiemogelijkheden
  • Perfect meetbaar resultaat
  • Ook voor kleinere budgetten

Gratis Quickscan

Benut jij al je kansen online? Laat ons jou online propositie geheel vrijblijven scannen.

Hulp nodig met Google Ads?