Bing Ads: Wel of Niet Interessant?

Bing Ads

Het korte antwoord op deze vraag: JA!

Waar eigenlijk ieder bedrijf Google Ads wel kent, is Bing Ads wellicht wat minder bekend. Bing, de zoekmachine van Microsoft, mag dan wel veel kleiner zijn dan Google, adverteren kan zeker interessant zijn. In dit artikel zetten we een aantal voordelen op een rij.

Over Bing Ads

Bing is Microsoft’s tegenhanger van Google en Bing Ads daarmee de tegenhanger van Google Ads. Bing Ads is in meer dan 35 landen actief met een sterk aandeel in Europa. In de VS heeft Bing Ads een marktaandeel van circa 33% en in Europa is dat 9% en in Nederland is dat ook 9%. Zie ook de afbeelding hieronder.

Bing Ads

Nu lijkt 9% niet echt veel, maar laten we het eens anders stellen: zou jij vanaf morgen 9% minder willen verdienen? Wij in ieder geval niet! In die zin is het dus altijd interessant om met Bing Ads te gaan adverteren.

Bing Ads heeft potentie

Het marktaandeel van Bing Ads groei snel. Zo was het marktaandeel in Nederland in 2016 nog zo’n 5%, dat is nu dus met 9% bijna verdubbeld. Europa ligt nog wel behoorlijk achter op de VS (33% markaandeel), maar Microsoft heeft aangegeven de komende jaren nog veel geld te blijven investeren dus dit marktaandeel zal voorlopig nog gestaag blijven groeien.

Dit komt onder andere door het feit dat Bing standaard als zoekmachine staat ingesteld op de meeste Windows systemen en maakt bijvoorbeeld ook de Xbox gebruik van Bing. Ook worden alle Bing Ads getoond in de zoekmachine van Yahoo!, welke ook nog steeds veel gebruikt wordt.

10% markt kun je simpelweg niet negeren.

Er is relatief weinig concurrentie

Doordat het marktaandeel nog relatief klein is, nemen veel organisaties niet de moeite om met Bing Ads aan de slag te gaan. Een gemiste kans natuurlijk, maar het biedt ook perspectief voor iedereen die wél de moeite neemt! De kans dat jouw advertenties worden getoond is veel groter, simpelweg omdat er minder adverteerders meebieden op dezelfde zoekwoorden.

Het is goedkoper dan Google Ads

Mede doordat er minder adverteerders actief zijn, zijn de klikprijzen lager dan bij Google Ads. Ook Bing Ads werkt volgens een veilingmodel en minder adverteerders vertaalt zich in lagere kosten per klik. Sommige zoekwoorden zijn in Google Ads zó duur geworden dat Bing Ads een mooi alternatief kan zijn. Zeker wanneer je conversie uit advertenties hoog is.

Extra interessant voor oudere doelgroepen

Een ander voordeel dat Bing Ads heeft ten opzichte van Google Ads, is dat er relatief veel ouderen gebruik maken van Bing. Zo is maar liefst 34% van de gebruikers ouder dan 55. Dit is behoorlijk hoog en daarmee is Bing Ads dus extra interessant wanneer je je op een oudere doelgroep richt. Zie ook het complete overzicht van het Bing netwerk hier.

Meer omzet uit conversies

Uit onderzoek van Microsoft blijkt dat de gemiddelde gebruiker van Bing gemiddeld 20% meer uitgeeft dan gebruikers op andere kanalen. Helaas is dit onderzoek van toepassing op de Verenigde Staten en daarmee niet direct door te trekken op de Nederlandse markt. Maar gezien het punt hierboven (de 55-plussers), zegt ons gezond boerenverstand wel dat hier mogelijk een verband kan zijn. Immers, de “ouderen” hebben nou eenmaal meer geld te besteden!

Je kunt je Google Ads campagnes makkelijk kopiëren

Wanneer je al adverteert met Google Ads, dan kun je heel eenvoudig al je campagnes overzetten naar Bing Ads. Doordat beide platforms op dezelfde manier zijn opgebouwd, kun je alles bijna één op één overzetten met een handige importfunctie. Het is dus een kleine moeite om aan de slag te gaan met Bing Ads.

Bing Ads biedt interessante extra’s

Net als bij Google Ads, is het bij Bing Ads mogelijk om gebruik te maken van advertentie extensies zoals sitelinks en highlights. Maar daarnaast kun je met Bing Ads je advertenties ook uitbreiden met afbeeldingen en links naar je sociale profielen. Zie ook het voorbeeld hieronder:

Bing Ads Social Extensions Bing Ads Image Extensions

Conclusie: ga ervoor!

Onze conclusie: 10% markt laat je gewoon niet liggen. Feit is natuurlijk wel dat je niet de helft van je tijd moet besteden aan het optimaliseren van je Bing campagnes, maar Google Ads als leidraad gebruikt. Probeer zoveel mogelijk te synchroniseren door de campagnes te importeren zodat je je alleen bezig hoeft te houden met monitoren en optimaliseren.

Ons advies: maak zo snel mogelijk een account aan op Bing Ads en ga aan de slag! Succes!




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *